Ook Duitse automarkt doet stap terug

In Duitsland zijn afgelopen maand 246.300 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat is 7,3 procent minder dan een jaar eerder. Particuliere kopers schaften 11,6 procent minder auto’s aan en waren daarmee goed voor een aandeel van bijna een derde. De occasionmarkt voor alle soorten voertuigen vertoonde een groei van 6,5 procent waarbij personenauto’s het echter slechter deden dan het gemiddelde.

Ook Duitse automarkt doet stap terug

Ondanks een daling van het totale aantal benzine-auto’s kwam het marktaandeel van die brandstof nog altijd uit op ruim 51 procent. Diesel is in Duitsland nog goed voor 33 procent van de markt. Hoewel er met 7.492 exemplaren ruim 61 procent meer elektrische auto’s werden ingeschreven, bedraagt het marktaandeel nog altijd niet meer dan drie procent. Het aantal nieuwe hybride auto’s verdubbelde wel naar 30.805 waarvan 8.369 plug-ins.

Het Kraftfahrt Bundesamt berekent daarbij dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte nieuwe auto’s uitkwam op 151,5 gr/km, dat is 4,5 procent minder dan in januari 2019. Die emissie wordt hoog gehouden doordat er ook in Duitsland nog altijd veel vraag is naar SUV’s en terreinwagens, een segment dat vorige maand weer een groei vertoonde van bijna 13 procent.

Bij de merken scoort Tesla een groei van 167 procent. Het KBA vermeldt echter niet hoeveel auto’s van dat en andere merken zijn verkocht. Verder zitten ook Porsche, Lexus, Jaguar, Mitsubishi en Seat in de dubbele cijfers. De grootste dalers zijn Suzuki – net als in Nederland -, Subaru, Dacia en Mazda.

Ook Duitse automarkt doet stap terug - Automobielmanagement.nl

Ook Duitse automarkt doet stap terug

In Duitsland zijn afgelopen maand 246.300 nieuwe personenauto’s geregistreerd, dat is 7,3 procent minder dan een jaar eerder. Particuliere kopers schaften 11,6 procent minder auto’s aan en waren daarmee goed voor een aandeel van bijna een derde. De occasionmarkt voor alle soorten voertuigen vertoonde een groei van 6,5 procent waarbij personenauto’s het echter slechter deden dan het gemiddelde.

Ook Duitse automarkt doet stap terug

Ondanks een daling van het totale aantal benzine-auto’s kwam het marktaandeel van die brandstof nog altijd uit op ruim 51 procent. Diesel is in Duitsland nog goed voor 33 procent van de markt. Hoewel er met 7.492 exemplaren ruim 61 procent meer elektrische auto’s werden ingeschreven, bedraagt het marktaandeel nog altijd niet meer dan drie procent. Het aantal nieuwe hybride auto’s verdubbelde wel naar 30.805 waarvan 8.369 plug-ins.

Het Kraftfahrt Bundesamt berekent daarbij dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte nieuwe auto’s uitkwam op 151,5 gr/km, dat is 4,5 procent minder dan in januari 2019. Die emissie wordt hoog gehouden doordat er ook in Duitsland nog altijd veel vraag is naar SUV’s en terreinwagens, een segment dat vorige maand weer een groei vertoonde van bijna 13 procent.

Bij de merken scoort Tesla een groei van 167 procent. Het KBA vermeldt echter niet hoeveel auto’s van dat en andere merken zijn verkocht. Verder zitten ook Porsche, Lexus, Jaguar, Mitsubishi en Seat in de dubbele cijfers. De grootste dalers zijn Suzuki – net als in Nederland -, Subaru, Dacia en Mazda.