Tesla verkoopt 165 auto’s in NL

Tesla heeft in januari 165 nieuwe auto’s verkocht in Nederland, waarvan 153 stuks Model 3, slechts 5 stuks Model S en 8 stuks Model X. In de eerste maand van 2019 waren het er in totaal 63 waarmee Tesla ondanks het ingaan van de nieuwe bijtellingsregeling de verkopen toch nog met ruim 160 procent wist op te voeren.

In december, toen Tesla scheepsladingen Model 3’en naar Amsterdam aanvoerde en die auto’s daar op een groot parkeerterrein in tenten afleverde, voerde het de verkooplijst nog trots aan met 12.482 verkochte automobielen.

Opmerkelijk scherpe dalingen – bij de verkopen van personen- en bestelauto’s samen – zijn er voor de merken van FCA. Fiat verkocht de afgelopen maand 491 auto’s, bijna een kwart minder dan een jaar eerder, terwijl de zustermerken Jeep en Alfa Romeo de afzet ruim zagen halveren naar resp. 42 stuks en 38 stuks. Die beide merken kwamen in januari 2019 nog rond de 100 uit. Het ook tot FCA behorende Maserati verkocht in januari geen enkele auto aan een Nederlander terwijl dat er een jaar eerder nog acht waren. Bij fusiegenoot PSA verliepen de zaken niet veel beter. Opel leverde 35 procent in naar 2.394 voertuigen waarmee het niet meer tot de Top Vijf behoort, Peugeot kwam met 2.989 stuks 15 procent lager uit terwijl Citroen de eer nog redde door met 1.353 stuks vrijwel evenveel auto’s te verkopen als een jaar eerder.

Premium gaat goed

De Nederlandse verkooplijst wordt zoals gebruikelijk voor december weer aangevoerd door VW met 7.201 exemplaren, een kleine zeven procent meer dan een jaar eerder. De Polo was met 2.011 stuks en een marktaandeel van 4,5 procent ook het best verkochte model. Verder blijken de premiummerken de markt goed vast te kunnen houden. BMW kwam op 3.005 auto’s slechts 19 stuks lager uit dan in januari 2019 terwijl Mercedes-Benz met 1.657 auto’s 11 procent groei wist te halen en Audi met 1.861 stuks 13 procent hoger uitkwam. Een opmerkelijke daler is verder Ford dat met 2.487 stuks 18 procent in moest leveren. Ook Nissan, partner Mitsubishi en Mazda moesten opnieuw terrein prijsgeven. Een groot slachtoffer is ook landgenoot Suzuki dat 913 auto’s verkocht, bijna 45 procent minder dan in de eerste maand vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla verkoopt 165 auto’s in NL - Automobielmanagement.nl

Tesla verkoopt 165 auto’s in NL

Tesla heeft in januari 165 nieuwe auto’s verkocht in Nederland, waarvan 153 stuks Model 3, slechts 5 stuks Model S en 8 stuks Model X. In de eerste maand van 2019 waren het er in totaal 63 waarmee Tesla ondanks het ingaan van de nieuwe bijtellingsregeling de verkopen toch nog met ruim 160 procent wist op te voeren.

In december, toen Tesla scheepsladingen Model 3’en naar Amsterdam aanvoerde en die auto’s daar op een groot parkeerterrein in tenten afleverde, voerde het de verkooplijst nog trots aan met 12.482 verkochte automobielen.

Opmerkelijk scherpe dalingen – bij de verkopen van personen- en bestelauto’s samen – zijn er voor de merken van FCA. Fiat verkocht de afgelopen maand 491 auto’s, bijna een kwart minder dan een jaar eerder, terwijl de zustermerken Jeep en Alfa Romeo de afzet ruim zagen halveren naar resp. 42 stuks en 38 stuks. Die beide merken kwamen in januari 2019 nog rond de 100 uit. Het ook tot FCA behorende Maserati verkocht in januari geen enkele auto aan een Nederlander terwijl dat er een jaar eerder nog acht waren. Bij fusiegenoot PSA verliepen de zaken niet veel beter. Opel leverde 35 procent in naar 2.394 voertuigen waarmee het niet meer tot de Top Vijf behoort, Peugeot kwam met 2.989 stuks 15 procent lager uit terwijl Citroen de eer nog redde door met 1.353 stuks vrijwel evenveel auto’s te verkopen als een jaar eerder.

Premium gaat goed

De Nederlandse verkooplijst wordt zoals gebruikelijk voor december weer aangevoerd door VW met 7.201 exemplaren, een kleine zeven procent meer dan een jaar eerder. De Polo was met 2.011 stuks en een marktaandeel van 4,5 procent ook het best verkochte model. Verder blijken de premiummerken de markt goed vast te kunnen houden. BMW kwam op 3.005 auto’s slechts 19 stuks lager uit dan in januari 2019 terwijl Mercedes-Benz met 1.657 auto’s 11 procent groei wist te halen en Audi met 1.861 stuks 13 procent hoger uitkwam. Een opmerkelijke daler is verder Ford dat met 2.487 stuks 18 procent in moest leveren. Ook Nissan, partner Mitsubishi en Mazda moesten opnieuw terrein prijsgeven. Een groot slachtoffer is ook landgenoot Suzuki dat 913 auto’s verkocht, bijna 45 procent minder dan in de eerste maand vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding