In Noorwegen, het belangrijkste EV-land van Europa, is het beeld hetzelfde. Daar werden afgelopen maand niet meer dan 83 nieuwe Tesla’s geregistreerd terwijl dat er in februari vorig jaar 1.016 waren, een daling met 92%. “Deze cijfers zijn schokkend voor Tesla. De daling was veel, veel sterker dan ik had verwacht,” schrijft autoredacteur Jim Collins van het toonaangevende Amerikaanse Forbes. Hij vervolgt:

“Hoewel dit natuurlijk kleine landen zijn, is in Nederland wel het Europese distributiecentrum voor Tesla gevestigd. Nederland was in 2019 goed voor 8,1 procent van Tesla’s wereldwijde afleveringen, als ik het goed bereken, en was zelfs goed voor een zo’n belangrijk deel van de omzet dat er een aparte regel aan werd gewijd in het geografische overzicht. Noorwegen kreeg die voorkeursbehandeling in 2018 en was vorig jaar goed voor 5,1 procent van de door Tesla verkochte auto’s. Twee enorme Tesla markten zijn dus uit het bed gevallen. De financiële markt lijkt nog steeds te geloven in Musk’s belofte dat Tesla dit jaar makkelijk meer dan 500.000 auto’s zal afleveren maar met zulke slechte prestaties op twee van de vijf topmarkten is het een wiskundige onmogelijkheid.”

Forbes wijst er ook nog op dat Tesla het ook in China slecht doet. In januari werden daar 3.563 auto’s verkocht, ondanks alle publiciteit rond de eerste in dat land zelf gebouwde Model 3’s. “De Chinese automarkt is afgelopen maand vrijwel tot stilstand gekomen en ik denk niet dat Tesla de 1.500 auto’s zal hebben gehaald. Vorig jaar kwam de stand op 42.000 maar nu halen ze bij lange na die 3.750 per maand niet die nodig zijn om in ieder geval dat aantal te evenaren,” zo stelt Collins.