De aanhoudend sterke daling van de verkoop van nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens is de voornaamste reden van de daling. Hoewel de groep voorzichtig blijft, kijkt ze iets positiever naar de markt in het tweede halfjaar.

De netto omzet (excl. BPM) daalde de eerste zes maanden van 2009 met 15,4 procent tot ruim 423 miljoen. Ook autonoom is de netto omzet belangrijk afgenomen. De daling komt grotendeels voor rekening van SternDealers, die kampen met een sterk teruglopende verkoop van nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde (-26,1 procent, resp. -38,4 procent) valt de teruggang overigens nog mee.

Het bedrijfsresultaat is in het eerste halfjaar, geschoond van bijzondere posten, gedaald van 10,8 naar 5,2 miljoen euro, Door hogere overige bedrijfsopbrengsten en door gereduceerde kosten blijft het bedrijfsresultaat echter positief. De winst per aandeel bedraagt 29 eurocent, tegen 1,13 euro in de eerste helft van 2008.

In de halfjaarcijfers 2009 zijn bijzondere posten opgenomen die betrekking hebben op reorganisatiekosten inzake personeel, het direct of op termijn sluiten van vestigingen en eenmalige fees en financieringskosten in het kader van de zogeheten Operatie Stormvogel. In de tweede helft van 2009 verwacht de Stern Groep geen verdere reorganisatiekosten. Het economische klimaat lijkt minder guur dan enkele maanden geleden. Toch ziet de directie geen aanleiding het ingezette beleid bij te stellen. Stern blijft zich dus richten op het behalen van een duidelijk positieve operationele kasstroom en terugdringen van bedrijfskosten en gebruik van (bank)krediet.