Het totaalbedrag aan BPM dat op nieuw verkochte personenauto’s wordt afgedragen stijgt al jaren. Over 2017 lag het bedrag 27,4% hoger dan in het jaar ervoor. Nu blijkt dat deze stijging zich in 2018 voortzet. Dit komt mede door de groei van het aantal verkochte auto’s. Van januari tot en met augustus zijn er ruim 334.000 nieuwe personenauto’s verkocht, 15,8% meer dan in dezelfde periode in 2017. Ook het gemiddelde BPM-bedrag per auto nam toe. Vorig jaar lag het bedrag op 4.696 euro. Dit jaar steeg het naar gemiddeld 4.914 euro per auto. Dat is een toename van 4,6% of 217 euro per auto.

Dat het gemiddelde BPM-bedrag per auto steeg is opvallend, zeker omdat de verkochte auto’s dit jaar schoner zijn dan in 2017. De gemiddelde CO2-uitstoot per auto daalde van 111 gram vorig jaar naar 109 gram in 2018. Ook het aantal volledig elektrische auto’s, waar geen BPM op zit, groeide sterk. De auto waar de meeste BPM op zit is de Bugatti Chiron. Over elk van de drie verkochte Bugatti’s werd maar liefst 174.000 euro aan BPM afgedragen.

De overheid heeft de BPM-regels die in 2019 gaan gelden nog niet bekendgemaakt. De kans is groot dat BPM-bedragen hoger gaan uitvallen door de overgang naar WLTP, de nieuwe testmethode voor CO2-uitstoot. Met deze WLTP-testcyclus valt de CO2-waarde voor vrijwel alle auto’s hoger uit, eerste registraties wijzen op een gemiddelde toename van zeker 20%.