Spyker: ook 2009 was een moeilijk jaar

Spyker heeft vandaag zijn jaarcijfers over 2009 bekend gemaakt. Ze waren niet goed.

In totaal maakte de fabrikant vorig jaar 31 auto’s (43 in 2008) en verkocht hij er 36  (37 in 2008). Er werd een verlies geleden van 22,9 miljoen euro, een fractie minder dan de 23,8 miljoen euro in 2008. De omzet is met 6,6 miljoen euro lager dan in 2008 (7,8 miljoen euro).

Om het hoofd boven water te houden, heeft Spyker veel geld geleend. De leningen namen toe van 23,2 miljoen euro tot 51,6 miljoen euro, waardoor de rentekosten groeiden van 2 miljoen euro (2008) tot 3,7 miljoen euro. Het verplaatsen van de Spyker-productie naar Engeland ging ten koste van 44 van de nu 131 arbeidsplaatsen.

Ook de dealers hebben een moeilijk jaar gehad. De marktomstandigheden hadden een negatieve impact op Spyker. Er zijn slechts een paar nieuwe dealers aangesteld, maar Spyker is blij dat de meeste dealers in ieder geval binnen boord zijn gebleven. Het merk is voornemens om nieuwe dealers aan te stellen, die waarschijnlijk reikhalzend uitkijken naar de nieuwe C8 Aileron. De productie van die auto gaat van start in het eerste kwartaal van 2010, bij CPP in Coventry, Engeland.

Reacties

het wordt tijd om eens Spykers met koppen te slaan. maar in niche markt waar geld aanwezig is en meerdere auto’s de oprijlaan wellicht sieren is tijd relatief, als de Spyker er maar komt, toch?

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Ik ben het helemaal kwijt…. Omzet 6,6 miljoen, verlies 22,9 miljoen, lening opgelopen naar 51,6 miljoen, Saab aangekocht, nog een beetje bijgeleend, alle fabrikanten zitten te slapen, want Victor gaat een slordige 60/70 K Saabs verkopen.

Wie legt me kort en bondig hoe een ander dan de CEO hiermee geld verdiend….?!

Geplaatst door: H.J. van den Wetering op
Spyker: ook 2009 was een moeilijk jaar - Automobielmanagement.nl

Spyker: ook 2009 was een moeilijk jaar

Spyker heeft vandaag zijn jaarcijfers over 2009 bekend gemaakt. Ze waren niet goed.

In totaal maakte de fabrikant vorig jaar 31 auto’s (43 in 2008) en verkocht hij er 36  (37 in 2008). Er werd een verlies geleden van 22,9 miljoen euro, een fractie minder dan de 23,8 miljoen euro in 2008. De omzet is met 6,6 miljoen euro lager dan in 2008 (7,8 miljoen euro).

Om het hoofd boven water te houden, heeft Spyker veel geld geleend. De leningen namen toe van 23,2 miljoen euro tot 51,6 miljoen euro, waardoor de rentekosten groeiden van 2 miljoen euro (2008) tot 3,7 miljoen euro. Het verplaatsen van de Spyker-productie naar Engeland ging ten koste van 44 van de nu 131 arbeidsplaatsen.

Ook de dealers hebben een moeilijk jaar gehad. De marktomstandigheden hadden een negatieve impact op Spyker. Er zijn slechts een paar nieuwe dealers aangesteld, maar Spyker is blij dat de meeste dealers in ieder geval binnen boord zijn gebleven. Het merk is voornemens om nieuwe dealers aan te stellen, die waarschijnlijk reikhalzend uitkijken naar de nieuwe C8 Aileron. De productie van die auto gaat van start in het eerste kwartaal van 2010, bij CPP in Coventry, Engeland.

Reacties

het wordt tijd om eens Spykers met koppen te slaan. maar in niche markt waar geld aanwezig is en meerdere auto’s de oprijlaan wellicht sieren is tijd relatief, als de Spyker er maar komt, toch?

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

Ik ben het helemaal kwijt…. Omzet 6,6 miljoen, verlies 22,9 miljoen, lening opgelopen naar 51,6 miljoen, Saab aangekocht, nog een beetje bijgeleend, alle fabrikanten zitten te slapen, want Victor gaat een slordige 60/70 K Saabs verkopen.

Wie legt me kort en bondig hoe een ander dan de CEO hiermee geld verdiend….?!

Geplaatst door: H.J. van den Wetering op