Bijtelling zeer zuinige auto blijft toch nul procent

Het welles-nietes over de nulbijtelling voor zeer zuinige auto’s, is dan toch geëindigd in een overwinning voor de zuinige auto. De Tweede Kamer ziet uiteindelijk dan toch af van een verhoging van de bijtelling van nul naar zeven procent.

De Kamer geeft daarmee toe aan druk van onder meer de brancheorganisaties, minister Verhagen (EZ) en van het Formule E-team. Afgelopen maandag was er een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, CDA, PVV) tegen het Belastingplan 2012 van staatssecretaris Weekers om berijders van zeer zuinige auto’s geen bijtelling te laten betalen. De redenering was dat men het principieel onjuist vindt dat privégebruik van de leaseauto niet belast. Daaruit kwam een storm van kritiek uit allerlei hoeken en gaten, waaronder natuurlijk van Rai en Bovag die de overheid  onbetrouwbaar noemden.  Er zelfs gesproken over de doodsteek voor de elektrische auto. Anderzijds sprak zich het Formule E-team (van Prins Maurits) ook uit tegen het plan en zelfs het ministerie van Economische Zaken bemoeide zich ermee. Kennelijk was dat voldoiende om de partijen bakzeil te laten halen.  Een woordvoerder van de VVD zei tegen het ANP dat dat men ‘behoorlijk bestuur wil plegen voor mensen die op basis verwachtingen over de fiscale bijtelling’ een elektrische auto hebben bekocht.    

In de Volkskrant van vandaag zegt prins Maurits dat hij afgelopen maandag meteen kon merken dat er in de wereld ongerustheid ontstond. Hij zou door bezorgde bedrijven uit Amerika, China en Japan zijn gebeld met de vraag of de ‘geplande investeringen in de introductie van ev’s in Nederland nog wel veilig zijn’. Volgens Maurits wordt Nederland internationaal gezien als gidsland voor elektrisch rijden. Hij zegt in het artikel dat het terecht is dat ook auto’s met een range-extender onder de nulprocentregeling vallen. "Ik heb zelf een ev met range-extender (Opel Ampera, red) en ik weet uit ervaring dat je 95 procent van de tijd gewoon elektrisch rijdt. De  auto kan tachtig kilometer elektrisch rijden terwijl tachtig procent van de Nederlandse automobilisten niet meer dan 29 kilometer per dag rijdt."

 

   

Reacties

Als die 80% van de automobilisten zo’n auto kopen, komt er geen wegenbelasting en bijtelling meer binnen, wie gaat dat dan betalen?

Geplaatst door: JT op

Oh, dan worden de reeksen accijnzen gewoon verhoogd. Dat is altijd al gedaan en naar dit makkelijke middel zal altijd worden gegrepen. Financieel Den Haag zal dan wellicht ook een manier vinden om accu’s te gaan belasten.

Geplaatst door: Pijl op
Bijtelling zeer zuinige auto blijft toch nul procent - Automobielmanagement.nl

Bijtelling zeer zuinige auto blijft toch nul procent

Het welles-nietes over de nulbijtelling voor zeer zuinige auto’s, is dan toch geëindigd in een overwinning voor de zuinige auto. De Tweede Kamer ziet uiteindelijk dan toch af van een verhoging van de bijtelling van nul naar zeven procent.

De Kamer geeft daarmee toe aan druk van onder meer de brancheorganisaties, minister Verhagen (EZ) en van het Formule E-team. Afgelopen maandag was er een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, CDA, PVV) tegen het Belastingplan 2012 van staatssecretaris Weekers om berijders van zeer zuinige auto’s geen bijtelling te laten betalen. De redenering was dat men het principieel onjuist vindt dat privégebruik van de leaseauto niet belast. Daaruit kwam een storm van kritiek uit allerlei hoeken en gaten, waaronder natuurlijk van Rai en Bovag die de overheid  onbetrouwbaar noemden.  Er zelfs gesproken over de doodsteek voor de elektrische auto. Anderzijds sprak zich het Formule E-team (van Prins Maurits) ook uit tegen het plan en zelfs het ministerie van Economische Zaken bemoeide zich ermee. Kennelijk was dat voldoiende om de partijen bakzeil te laten halen.  Een woordvoerder van de VVD zei tegen het ANP dat dat men ‘behoorlijk bestuur wil plegen voor mensen die op basis verwachtingen over de fiscale bijtelling’ een elektrische auto hebben bekocht.    

In de Volkskrant van vandaag zegt prins Maurits dat hij afgelopen maandag meteen kon merken dat er in de wereld ongerustheid ontstond. Hij zou door bezorgde bedrijven uit Amerika, China en Japan zijn gebeld met de vraag of de ‘geplande investeringen in de introductie van ev’s in Nederland nog wel veilig zijn’. Volgens Maurits wordt Nederland internationaal gezien als gidsland voor elektrisch rijden. Hij zegt in het artikel dat het terecht is dat ook auto’s met een range-extender onder de nulprocentregeling vallen. "Ik heb zelf een ev met range-extender (Opel Ampera, red) en ik weet uit ervaring dat je 95 procent van de tijd gewoon elektrisch rijdt. De  auto kan tachtig kilometer elektrisch rijden terwijl tachtig procent van de Nederlandse automobilisten niet meer dan 29 kilometer per dag rijdt."

 

   

Reacties

Als die 80% van de automobilisten zo’n auto kopen, komt er geen wegenbelasting en bijtelling meer binnen, wie gaat dat dan betalen?

Geplaatst door: JT op

Oh, dan worden de reeksen accijnzen gewoon verhoogd. Dat is altijd al gedaan en naar dit makkelijke middel zal altijd worden gegrepen. Financieel Den Haag zal dan wellicht ook een manier vinden om accu’s te gaan belasten.

Geplaatst door: Pijl op