Goodyear wil banden auto veranderen in ballen (filmpje)

Goodyear heeft verandering aangebracht in het fenomeen autoband. In de visie van de bandenfabrikant hebben toekomstige autonoom rijdende voertuigen bolvormige banden, de Eagle-360. Het zijn in feite grote rubberen ballen.

Goodyear Eagle 360

Deze banden zijn niet gekoppeld aan de assen van het voertuig: in plaats daarvan zou de auto magnetisch boven de ballen zweven. De beweging wordt gevoed door een batterij in de wielen. En deze batterijen zouden draadloos worden geladen vanuit de carrosserie en door  het terugwinnen van remenergie.

Het profiel in de banden wordt vervaardigd met een 3D-printer en afhankelijk van de locatie en het gebruik van de auto. Rijdt hij vaak in de stad of over snelwegen? Dan wordt een patroon gekozen dat de beste prestaties onder die omstandigheden levert.  Verder zouden de banden sensoren bevatten die de weg- en vochtcondities doorgeven aan andere voertuigen. De wielen van de auto moeten zo kunnen draaien dat een ander deel van het profiel wordt gebruikt – bijvoorbeeld bij regen of sneeuw  – als een voorligger een bericht doorgeeft over een naderend glad wegdek.  De ballenbanden zouden ook hun eigen slijtage bewaken. Goodyear wijst ook nog op de voordelen bij strak inparkeren, omdat de auto een haakse bocht kan maken. (bron: engineersonline.nl)

 

 

Reacties

Erg cool dit. Echter hoe realistisch is dit nu. En zo ja, hoe lang duurt het dan nog. Lijkt mij alleen maar goed. Juist in combinatie met zelfsturende auto.

Geplaatst door: Gerard op
Goodyear wil banden auto veranderen in ballen (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Goodyear wil banden auto veranderen in ballen (filmpje)

Goodyear heeft verandering aangebracht in het fenomeen autoband. In de visie van de bandenfabrikant hebben toekomstige autonoom rijdende voertuigen bolvormige banden, de Eagle-360. Het zijn in feite grote rubberen ballen.

Goodyear Eagle 360

Deze banden zijn niet gekoppeld aan de assen van het voertuig: in plaats daarvan zou de auto magnetisch boven de ballen zweven. De beweging wordt gevoed door een batterij in de wielen. En deze batterijen zouden draadloos worden geladen vanuit de carrosserie en door  het terugwinnen van remenergie.

Het profiel in de banden wordt vervaardigd met een 3D-printer en afhankelijk van de locatie en het gebruik van de auto. Rijdt hij vaak in de stad of over snelwegen? Dan wordt een patroon gekozen dat de beste prestaties onder die omstandigheden levert.  Verder zouden de banden sensoren bevatten die de weg- en vochtcondities doorgeven aan andere voertuigen. De wielen van de auto moeten zo kunnen draaien dat een ander deel van het profiel wordt gebruikt – bijvoorbeeld bij regen of sneeuw  – als een voorligger een bericht doorgeeft over een naderend glad wegdek.  De ballenbanden zouden ook hun eigen slijtage bewaken. Goodyear wijst ook nog op de voordelen bij strak inparkeren, omdat de auto een haakse bocht kan maken. (bron: engineersonline.nl)

 

 

Reacties

Erg cool dit. Echter hoe realistisch is dit nu. En zo ja, hoe lang duurt het dan nog. Lijkt mij alleen maar goed. Juist in combinatie met zelfsturende auto.

Geplaatst door: Gerard op