Waterstofauto komt binnen bereik

UCLA onderzoekers hebben een apparaat ontwikkeld dat zonne-energie gebruikt om waterstof te produceren. Dit kan voertuigen op waterstof voor een grotere groep consumenten binnen bereik brengen.

Waterstofauto komt binnen bereik

Het apparaat gebruikt nikkel, ijzer en kobalt: grondstoffen die goedkoop zijn en gemakkelijk verkrijgbaar dan de edelmetalen die momenteel worden gebruikt om waterstof te produceren.
Het werkt met drie elektrodes, waarvan de derde én fungeert als supercapacitor die energie opslaat én als een apparaat dat water opsplitst in waterstof en zuurstof. De drie elektrodes zijn verbonden met de zonnecel.
"Een supercapacitor en een watersplitsingstechnologie aan elkaar verbinden in één apparaat, is een ontwikkeling die gelijk staat aan de eerste keer dat een telefoon, webbrowser en camera werden werden gecombineerd met een smartphone", zegt onderzoeksleider Richard Kaner. Hij benadrukt de goede eigenschappen van waterstof als brandstof voor voertuigen: "Het is de schoonste brandstof die we kennen, het is goedkoop en er komt geen luchtvervuiling van af."

Reacties

Voor electrolyse van H2O wordt als + meestal Ti en als – Pt gebruikt en vooral dat laatste is inderdaad duur.Toch benieuwd welke rol toebedeeld worden aan Ni, Fe en Co? Welke van deze 3 functeis gaan naar die metalen: +, – en SUPERCAPACITOR [Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor#/media/File:Supercaps-family.png%5D, want dat wordt niet gespecifieerd in dit artikel.Ben trouwens samen mlet enkele collega’s ingenieurs en wetenschappers benieuwd hoe de UCLA onderzoekers dat gaan doen. Is daar meer info over verkrijgbaar? In ieder geval is dit goed nieuws op weg naar het toekomstig overheersen van de FCEV over het louter EV, dat vele nadelen kent. [E-opslag moet m.i trouwens een én én verhaal worden: batterijen (zo weinig mogelijk), meer gaan focussen op WATERSTOF H2 opslag genre bv.solencopower.com met een SPB box, waardoor bv. ook thuis H2 kan getankt worden in bv. een FCEV genre Toyota.be/mirai] .
Waarom inderdaad obstinaat blijven inzetten op louter EV met zware accu’s (in prijs én gewicht én ecologische factuur productie) en dure infra laadpalen, die binnen 10 jaar misschien alleen nog goed zijn voor schroot. … want het voor de hand liggend alternatief is toch het voertuig met de E-bron op basis van brandstofcellen aan boord: FCEV is m.i. dé wagen van de toekomst, wat MIRAI in het Japans overigens betekent.
Dus zou ‘het Beleid’ meer moeten gaan inzetten op het uitrollen van een consistente H2-economie en zorgen voor een gedegen productie en dito distributiekanaal. Verhaal van de kip en het ei!
Ook eens gaan aandacht besteden aan nog vrij onbekende mogelijkheden van Brown’s gas, watergas, HHO zie ontheorigin.com Module 3 !

Geplaatst door: Remy SPROELANTS, ir op

AANPASSING VORIGE REACTIE: Voor electrolyse van H2O wordt als + meestal Ti en als – Pt gebruikt en vooral dat laatste is inderdaad duur.
Toch benieuwd welke rol toebedeeld worden aan Ni, Fe en Co?
Welke van deze 3 functies gaan naar die metalen: +, – en SUPERCAPACITOR
[Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor#/media/File:Supercaps-family.png%5D,
want dat wordt niet gespecificeerd in dit artikel.
Ben trouwens samen met enkele collega’s ingenieurs en wetenschappers benieuwd hoe de UCLA onderzoekers dat gaan doen.
Is daar meer info over verkrijgbaar?
In ieder geval is dit goed nieuws op weg naar het toekomstig overheersen van de FCEV over het louter EV, dat vele nadelen kent, niet in het minst de hoge ecologische footprint van de accuproductie, om het nog maar niet te hebben over hun levensduur en hun kostprijs.
[E-opslag moet m.i trouwens een én én verhaal worden: batterijen (zo weinig mogelijk), meer gaan focussen op WATERSTOF H2 opslag genre bv.solencopower.com met een SPB box, waardoor bv. ook thuis H2 kan getankt worden in bv. een FCEV genre Toyota.be/mirai] .
Waarom inderdaad obstinaat blijven inzetten op louter EV met zware accu’s (in prijs én gewicht én ecologische factuur productie) en dure infra laadpalen, die binnen 10 jaar misschien alleen nog goed zijn voor schroot. … want het voor de hand liggend alternatief is toch het voertuig met de E-bron op basis van brandstofcellen aan boord: FCEV is m.i. dé wagen van de toekomst, wat MIRAI in het Japans overigens betekent.
Met een collega had ik enkele weken geleden deze MIRAI te kunnen testen: een hele openbaring en schitterende ervaring. Die Jappen weten zeer goed waar ze mee bezig zijn!
Dus zou ‘het Beleid’ meer moeten gaan inzetten op het uitrollen van een consistente H2-economie en zorgen voor een gedegen productie en dito distributiekanaal. Tevens zou er meer onderzoek moeten gebeuren om H2 te stockeren en te tanken onder veel lagere druk, ja zelfs onder atmosferische druk.
De Britse firma cellaenergy.com, werkzaam in, ondermeer lucht- en ruimtevaart zou H2 inbedden in nano-Xtallen, waardoor inderdaad een vloeistof ontstaat die stabiel blijft aan 1 atm druk en dus tanken van H2 mogelijk zou maken, zoals nu diesel of benzine wordt getankt. dit betekent een hele besparing aan kosten voor de tankstations, én een verhoogde veiligheid.
Maar het is en blijft het verhaal van de kip en het ei! De autoconstructeurs willen wel FCEVs bouwen als ze er zeker van zijn dat de consument toehapt omdat hij zich wil verzekerd zien van een makkelijke en goedkope bevoorrading in kg H2.
Ook eens gaan aandacht besteden aan nog vrij onbekende mogelijkheden van Brown’s gas, watergas, HHO zie ontheorigin.com Module 3 !

Geplaatst door: Remy SPROELANTS, ir. op
Waterstofauto komt binnen bereik - Automobielmanagement.nl

Waterstofauto komt binnen bereik

UCLA onderzoekers hebben een apparaat ontwikkeld dat zonne-energie gebruikt om waterstof te produceren. Dit kan voertuigen op waterstof voor een grotere groep consumenten binnen bereik brengen.

Waterstofauto komt binnen bereik

Het apparaat gebruikt nikkel, ijzer en kobalt: grondstoffen die goedkoop zijn en gemakkelijk verkrijgbaar dan de edelmetalen die momenteel worden gebruikt om waterstof te produceren.
Het werkt met drie elektrodes, waarvan de derde én fungeert als supercapacitor die energie opslaat én als een apparaat dat water opsplitst in waterstof en zuurstof. De drie elektrodes zijn verbonden met de zonnecel.
"Een supercapacitor en een watersplitsingstechnologie aan elkaar verbinden in één apparaat, is een ontwikkeling die gelijk staat aan de eerste keer dat een telefoon, webbrowser en camera werden werden gecombineerd met een smartphone", zegt onderzoeksleider Richard Kaner. Hij benadrukt de goede eigenschappen van waterstof als brandstof voor voertuigen: "Het is de schoonste brandstof die we kennen, het is goedkoop en er komt geen luchtvervuiling van af."

Reacties

Voor electrolyse van H2O wordt als + meestal Ti en als – Pt gebruikt en vooral dat laatste is inderdaad duur.Toch benieuwd welke rol toebedeeld worden aan Ni, Fe en Co? Welke van deze 3 functeis gaan naar die metalen: +, – en SUPERCAPACITOR [Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor#/media/File:Supercaps-family.png%5D, want dat wordt niet gespecifieerd in dit artikel.Ben trouwens samen mlet enkele collega’s ingenieurs en wetenschappers benieuwd hoe de UCLA onderzoekers dat gaan doen. Is daar meer info over verkrijgbaar? In ieder geval is dit goed nieuws op weg naar het toekomstig overheersen van de FCEV over het louter EV, dat vele nadelen kent. [E-opslag moet m.i trouwens een én én verhaal worden: batterijen (zo weinig mogelijk), meer gaan focussen op WATERSTOF H2 opslag genre bv.solencopower.com met een SPB box, waardoor bv. ook thuis H2 kan getankt worden in bv. een FCEV genre Toyota.be/mirai] .
Waarom inderdaad obstinaat blijven inzetten op louter EV met zware accu’s (in prijs én gewicht én ecologische factuur productie) en dure infra laadpalen, die binnen 10 jaar misschien alleen nog goed zijn voor schroot. … want het voor de hand liggend alternatief is toch het voertuig met de E-bron op basis van brandstofcellen aan boord: FCEV is m.i. dé wagen van de toekomst, wat MIRAI in het Japans overigens betekent.
Dus zou ‘het Beleid’ meer moeten gaan inzetten op het uitrollen van een consistente H2-economie en zorgen voor een gedegen productie en dito distributiekanaal. Verhaal van de kip en het ei!
Ook eens gaan aandacht besteden aan nog vrij onbekende mogelijkheden van Brown’s gas, watergas, HHO zie ontheorigin.com Module 3 !

Geplaatst door: Remy SPROELANTS, ir op

AANPASSING VORIGE REACTIE: Voor electrolyse van H2O wordt als + meestal Ti en als – Pt gebruikt en vooral dat laatste is inderdaad duur.
Toch benieuwd welke rol toebedeeld worden aan Ni, Fe en Co?
Welke van deze 3 functies gaan naar die metalen: +, – en SUPERCAPACITOR
[Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor#/media/File:Supercaps-family.png%5D,
want dat wordt niet gespecificeerd in dit artikel.
Ben trouwens samen met enkele collega’s ingenieurs en wetenschappers benieuwd hoe de UCLA onderzoekers dat gaan doen.
Is daar meer info over verkrijgbaar?
In ieder geval is dit goed nieuws op weg naar het toekomstig overheersen van de FCEV over het louter EV, dat vele nadelen kent, niet in het minst de hoge ecologische footprint van de accuproductie, om het nog maar niet te hebben over hun levensduur en hun kostprijs.
[E-opslag moet m.i trouwens een én én verhaal worden: batterijen (zo weinig mogelijk), meer gaan focussen op WATERSTOF H2 opslag genre bv.solencopower.com met een SPB box, waardoor bv. ook thuis H2 kan getankt worden in bv. een FCEV genre Toyota.be/mirai] .
Waarom inderdaad obstinaat blijven inzetten op louter EV met zware accu’s (in prijs én gewicht én ecologische factuur productie) en dure infra laadpalen, die binnen 10 jaar misschien alleen nog goed zijn voor schroot. … want het voor de hand liggend alternatief is toch het voertuig met de E-bron op basis van brandstofcellen aan boord: FCEV is m.i. dé wagen van de toekomst, wat MIRAI in het Japans overigens betekent.
Met een collega had ik enkele weken geleden deze MIRAI te kunnen testen: een hele openbaring en schitterende ervaring. Die Jappen weten zeer goed waar ze mee bezig zijn!
Dus zou ‘het Beleid’ meer moeten gaan inzetten op het uitrollen van een consistente H2-economie en zorgen voor een gedegen productie en dito distributiekanaal. Tevens zou er meer onderzoek moeten gebeuren om H2 te stockeren en te tanken onder veel lagere druk, ja zelfs onder atmosferische druk.
De Britse firma cellaenergy.com, werkzaam in, ondermeer lucht- en ruimtevaart zou H2 inbedden in nano-Xtallen, waardoor inderdaad een vloeistof ontstaat die stabiel blijft aan 1 atm druk en dus tanken van H2 mogelijk zou maken, zoals nu diesel of benzine wordt getankt. dit betekent een hele besparing aan kosten voor de tankstations, én een verhoogde veiligheid.
Maar het is en blijft het verhaal van de kip en het ei! De autoconstructeurs willen wel FCEVs bouwen als ze er zeker van zijn dat de consument toehapt omdat hij zich wil verzekerd zien van een makkelijke en goedkope bevoorrading in kg H2.
Ook eens gaan aandacht besteden aan nog vrij onbekende mogelijkheden van Brown’s gas, watergas, HHO zie ontheorigin.com Module 3 !

Geplaatst door: Remy SPROELANTS, ir. op