Volgens Lars de Vries van Adfact is het opvallend dat de mediabestedingen voor kleine auto’s met 68 procent juist fors toenamen. 

‘Ondanks hun lagere mediabudgetten zetten automerken vol in op de introductiecampagnes van kleine zuinige auto’s’, aldus De Vries.

Renault was de grootste autoadverteerder in het eerste halfjaar van 2009, gevolgd door Hyundai en Opel. Doordat de verkoop van nieuwe auto’s procentueel meer is gedaald dan de mediabestedingen namen de gemiddelde bestedingen per verkochte auto toe van 462 naar 574 euro, een stijging van bijna 25 procent.

Renault zag zijn gemiddelde mediabestedingen per verkochte auto zelfs stijgen van 450 naar 1.045 euro. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat het merk veel modellen heeft geïntroduceerd. Volkswagen zag zijn mediabestedingen dalen van 255 naar 163 euro. Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat de helft van de campagnes actiematig is ingezet. In het tweede kwartaal werd daarnaast relatief veel reclamegeld (8,6 miljoen euro) besteed aan actiecampagnes waarin de slooppremie centraal staat.

Tv blijft het populairste medium onder de automerken, wel heeft het flink aan marktaandeel moeten inleveren. In de eerste helft van 2008 ging ruim 56 procent van de bestedingen op aan tv. In de eerste helft van 2009 zien we het marktaandeel zakken naar vijftig procent. Opvallend zijn de toenemende bestedingen aan buitenreclame.

bron: Adformatie