Noordlease voelt zich genomen door dealers

Enkele grote leasemaatschappijen, waaronder Noordlease, voelen zich genomen door een deel van de dealers dat hun wagenpark onderhoudt. Ze verdenken de garages ervan werkplaatsrekeningen kunstmatig op te schroeven in een poging de kredietcrisis het hoofd te bieden. De dealers in het Noorden herkennen zich niet in de aantijgingen en vinden die zelfs kwetsend.

"De problemen die ze hebben in de verkoop worden afgewenteld op de werkplaats en daarbij zien ze leasemaatschappijen als snoepwinkel", stelt Robert Nienhuis, directeur van Noordlease, met een wagenpark van tienduizend auto’s de grootste leasemaatschappij van Noordoost-Nederland, in Dagblad van het Noorden. Volgens Nienhuis zijn de onderhoudskosten van zijn vloot gestegen bij een gelijksamengesteld wagenpark en gelijkblijvende prijsafspraken. "Daarom zien wij ons genoodzaakt nog meer steekproefsgewijze controles uit te voeren op onderhoudsbeurten."
Garages proberen de tegenvallende verkoop van nieuwe auto’s te verhalen op de werkplaats en zien daarbij leasemaatschappijen als snoepwinkel, zo beweert Nienhuis. Hij zegt dat zijn post onderhoudskosten met zes procent is gestegen in het afgelopen half jaar. Nienhuis: "Ik heb nu een dealer gesproken die het toegeeft. Om het hoofd boven water te houden, zegt hij. Een paar incidenten. Vanochtend het vervangen van een lampje. 165 euro! Er worden werkplaatstarieven tot 130 euro per uur berekend. Ik betaal voor onderdelen die niet worden vervangen. En vorige week moest ik voor een onderdeel bij de dealer 1600 euro betalen. Bij de universele garage was ik voor 250 euro klaar."
Noordelijke merkdealers hebben met stijgende verbazing kennis genomen van de beschuldigingen van Robert Nienhuis aan hun adres. Luuk Pieter van der Molen, Opel-dealer in Groningen, is ronduit verbaasd. "We hebben vaste prijsafspraken. Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt."

Gerrit Misker van Mazda- en Ford-dealer uit Emmen: "Het is bijna kwetsend. Ik vind dat Noordlease veel te gemakkelijk alle dealers over één kam scheert. Ik steek voor 99 procent van mijn collega’s de hand in het vuur. Je kan helemaal niet sjoemelen, alle prijzen voor beurten en reparaties liggen vast. Misschien hebben zijn stijgende onderhoudskosten wel te maken met het feit dat leasebedrijven hun wagens langer door laten rijden."
Nienhuis van Noordlease kondigt aan meer steekproeven uit te voeren. "Op dit moment doen wij twee intensieve controles per week: 100 procent score." Op de website van het Dagblad van het Noorden krijgt het bericht opmerkelijk veel reacties die Noordlease gelijk geven. Iemand die zelf 33 jaar monteur was waarvan 21 jaar werkplaatschef bij een bedrijf met veel leaseauto’s in onderhoud van o.a. Noordlease zegt dat waar een gewone grote beurt rond twee uur duurt een ‘leasebak’ werd gedaan binnen een half uurtje. ‘Effe op de rollenbank, olie eraf en nieuwe erop en gaan met die banaan.’
Een ander die dertig jaar monteur is geweest, stelt dat garagebedrijven de ‘allergoedkoopste olie’ in je motor gooien terwijl je betaalt voor dure merkolie. ‘Ook lampjes vernieuwen omdat ze niet meer geel genoeg zijn, ruitenwisserbladen en bijvullen van remvloeistof alsmede ruitensproeier zijn standaardzaken, ook al komt er geen druppel bij. Tweedehands onderdelen, ook bij schade, terwijl de verzekeringsmaatschappij voor nieuw vergoedt. Boodschappen doen in jouw auto, tot en met een autobrancard erachter. Gebeurt allemaal.’

LeasePlan, een grote speler op de leasemarkt, herkent de problemen niet. Rob Ceulemans van LeasePlan: "Steekproeven houd je vanuit wantrouwen. Dat doen wij niet. Wij denken meer in vormen van partnership en goede prijsafspraken met dealers. Wij zijn heel tevreden."

 

 

 

Reacties

Nounou die durft, is het niet het machtsvacuüm van de Leasemaatschappij waarin de dealers worden meegetrokken en reparaties moeten/mogen uitvoeren tegen of onder de kostprijs ??!!

Carnaval is toch in het zuiden ??

Geplaatst door: Specht op

Stelen mag niet maar sommige leasemaatschappijen dwingen je bijna. Eerst aan de voordeur uitwringen en daarna aan de achterdeur. Banden, ruiten en schades zij allemaal gestuurd en na aflevering moet je achter je geld aan leuren terwijl een consument direct betaald.

Geplaatst door: Marco op

Een slimme leasemaatschappij maakt van zijn dealer = (onderhoudspecialist) zijn wagenparkbeheerder dan snijdt het mes aan 3 kanten dealer, leasemaatschppij en klant! autozorgplan doorgaan

Geplaatst door: aernout op

Het is bijna naief om te zeggen dat dealers hoge rekeningen sturen naar de leasemaatschappij.
Op een beurtje zonder bijkomende kosten verdien je al bijna niks.
En je moet wel netjes doorgeven wat je voor werkzaamheden uitvoert, ja dan komen die kosten voor een lampje weleens wat hoger uit.

Geplaatst door: Bart op

Ik weet niet waar die “zogenaamde”30 jaar ervaren monteurs hebben gewerkt,maar zou dat toch weleens willen weten. Wil ook graag aantekenen dat wij met plezier voor leasemaatschappijen werken en we kunnen ons ook zéker in de visie van Leaseplan vinden. Overigens ’n zéér correcte leasemaatschappij.

Geplaatst door: Roel Volman op

“Dealeronderhouden”staat veelal voor dure beurt met slechts visuele inspectie. Fenomeen wat veel kleine ondernemers aantreffen bij “dealeronderhouden” auto’s. Maar er zullen vast wel goeie bij zijn.

Geplaatst door: Jeroen op

met vol verbazing lees ik dit stuk, wij als auto dealers brengen toch ook niet publielijk naar buiten toe dat wij als dealers geheel uitgezogen worden door enkele lease maatschapijen
een voorbeeld .300 euro marge, op een omzet van 50000 euro en dan nog 6 weken op onze centen wachten !!!
dat gebeurt wel bij noord lease
dat is een feit
en rekeningen maken en niet leveren, klopt dat is diefstal. dat moet gestraft worden.maar niet zo!!

Geplaatst door: erick op

noordlease zou als proef 25% van het wagenpark bij universele bovag autobedrijven moeten onderbrengen,voor de duur van een jaar,en dan cijfers vergelijken.
ik voorspel een enorme kostenbesparing voor noordlease.

Geplaatst door: bram op

geachte lease maatschapijen en collega’s,
Ik als Opel dealer durf te stellen laat elke lease maatschapij dagelijkes bij ons bedrijf komen kijken en zij zullen vast stellen dat er gewoon conform markconforme prijzen gewerkt wordt en tevens word vervangen wat stuk is en waarvan een vergevorderde slijtage vast gesteld is dus preventief vervangen wordt niets meer niets minder, en helaas zullen er altijd bedrijven zijn die grenzen opzoeken en aan deze wil ik meegeven stel je beleid bij en behandel die leasemaatschapijen als of het de beste klant is en vraag jezelf iedere dag weer af hoe je zelf gehopen wilt worden

Geplaatst door: peter verhagen op

Heel goed van die leasemaatschappijen, pak ze maar aan die dealers met hun “dealeronderhouden auto’s”. Wij weten wel beter koop ze nl. elke week vd lease. Ze denken altijd al dat ze beter zijn dan de universelen.
Nou dat blijkt nu wel, In rekeningen sturen.

Geplaatst door: Gerard op

Volgens mij werken alle merkdealers met standaard pakketprijzen, die gecommuniceerd zijn met de leasemaatschappijen. Transparanter kan dus haast niet. Verder zal het genoemde lampje wel een Xenonlamp zijn, en er zijn auto’s waarbij de fabrikant geen rekening heeft gehouden met dat ie ooit vervangen moet worden, dan heb je al vlot een dikke rekening. Ook nog een opmerking over dealeronderhouden auto’s die gekocht worden door handelaren; deze mijnheer vergeet dat wij als dealer aan het einde van een contract vaak zaken niet mogen vervangen. Als dan toch zo’n contract wordt verlengd rijden klanten soms in bijna onveilige auto’s rond! ook denk ik dat hier de oorzaak van hoge rekeningen te vinden is voor Noordlease, auto’s die voorheen bij 120-140.000 km einde contract liepen gaan nu vaak door richting 200.000 km.

Geplaatst door: Matts op

Noordlease heeft gelijk, om zelf te overleven worden de leken en de leasebedrijven in de werkplaats hier en daar gewoon gepakt. Moedig van Noordlease om dat eens een keer aan de orde te stellen, natuurlijk geeft dat nauwelijks iemand toe. Dat was ook zo bij de bouwfraude en klokkenluiders zijn tegenwoordig wel wijzer, ze weten hoe het met hen afloopt. Kijk ook maar naar die goudeerlijke en betrouwbare toezichthouders in de financiële wereld, hoe open en eerlijk die waren. Spelen elkaar de bal toe en zijn alleraardigst voor elkaar op de golfbaan. En we gaan er allemaal mooi aan kapot en tegelijkertijd gaan de bonussen o.a. bij de ING dankzij de vele miljarden steun van BOS uit de zak van de brave burgers gewoon door!!

Geplaatst door: Jan op

Noordlease heeft gelijk, om zelf te overleven worden de leken en de leasebedrijven in de werkplaats hier en daar gewoon gepakt. Moedig van Noordlease om dat eens een keer aan de orde te stellen, natuurlijk geeft dat nauwelijks iemand toe. Dat was ook zo bij de bouwfraude en klokkenluiders zijn tegenwoordig wel wijzer, ze weten hoe het met hen afloopt. Kijk ook maar naar die goudeerlijke en betrouwbare toezichthouders in de financiële wereld, hoe open en eerlijk die waren. Spelen elkaar de bal toe en zijn alleraardigst voor elkaar op de golfbaan. En we gaan er allemaal mooi aan kapot en tegelijkertijd gaan de bonussen o.a. bij de ING dankzij de vele miljarden steun van BOS uit de zak van de brave burgers gewoon door!!

Geplaatst door: Jan op

Gooien met modder is goed voor varkens en oliefanten !
Dit gaat weer geen verbetering geven aan ons imago.
Denk na en ga voor een innovative & logische 21ste eeuw oplossing!
Azp

Geplaatst door: aernout op

De meeste dealers werken via ROB-net en daar staan drempelbedragen. Importeurs geven te weinig wijzigingen door aan het RDC waardoor lijkt dat de dealer prijzen omhoog schroeft. Terwijl dit gewoon pakketprijzen zijn die periodiek verhoogd worden. Garantie/coulance bepalingen worden wel sterk teruggebracht door bijvoorbeeld PON, geen coulancelijsten meer en je bent als eigenaar of leasemaatschappij aan je lot overgelaten.

Geplaatst door: martijn op

De meeste leasemaatschappijen willen heeeeel veel korting, gevolg is dat het werk heeeeeel slecht word uitgevoerd en de buto prijs kunstmatig heeeeel hoog moet worden gemaakt. Aan het eind van de rit moet er nog wel wat verdiend worden toch?

Geplaatst door: Paul op
Noordlease voelt zich genomen door dealers - Automobielmanagement.nl

Noordlease voelt zich genomen door dealers

Enkele grote leasemaatschappijen, waaronder Noordlease, voelen zich genomen door een deel van de dealers dat hun wagenpark onderhoudt. Ze verdenken de garages ervan werkplaatsrekeningen kunstmatig op te schroeven in een poging de kredietcrisis het hoofd te bieden. De dealers in het Noorden herkennen zich niet in de aantijgingen en vinden die zelfs kwetsend.

"De problemen die ze hebben in de verkoop worden afgewenteld op de werkplaats en daarbij zien ze leasemaatschappijen als snoepwinkel", stelt Robert Nienhuis, directeur van Noordlease, met een wagenpark van tienduizend auto’s de grootste leasemaatschappij van Noordoost-Nederland, in Dagblad van het Noorden. Volgens Nienhuis zijn de onderhoudskosten van zijn vloot gestegen bij een gelijksamengesteld wagenpark en gelijkblijvende prijsafspraken. "Daarom zien wij ons genoodzaakt nog meer steekproefsgewijze controles uit te voeren op onderhoudsbeurten."
Garages proberen de tegenvallende verkoop van nieuwe auto’s te verhalen op de werkplaats en zien daarbij leasemaatschappijen als snoepwinkel, zo beweert Nienhuis. Hij zegt dat zijn post onderhoudskosten met zes procent is gestegen in het afgelopen half jaar. Nienhuis: "Ik heb nu een dealer gesproken die het toegeeft. Om het hoofd boven water te houden, zegt hij. Een paar incidenten. Vanochtend het vervangen van een lampje. 165 euro! Er worden werkplaatstarieven tot 130 euro per uur berekend. Ik betaal voor onderdelen die niet worden vervangen. En vorige week moest ik voor een onderdeel bij de dealer 1600 euro betalen. Bij de universele garage was ik voor 250 euro klaar."
Noordelijke merkdealers hebben met stijgende verbazing kennis genomen van de beschuldigingen van Robert Nienhuis aan hun adres. Luuk Pieter van der Molen, Opel-dealer in Groningen, is ronduit verbaasd. "We hebben vaste prijsafspraken. Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt."

Gerrit Misker van Mazda- en Ford-dealer uit Emmen: "Het is bijna kwetsend. Ik vind dat Noordlease veel te gemakkelijk alle dealers over één kam scheert. Ik steek voor 99 procent van mijn collega’s de hand in het vuur. Je kan helemaal niet sjoemelen, alle prijzen voor beurten en reparaties liggen vast. Misschien hebben zijn stijgende onderhoudskosten wel te maken met het feit dat leasebedrijven hun wagens langer door laten rijden."
Nienhuis van Noordlease kondigt aan meer steekproeven uit te voeren. "Op dit moment doen wij twee intensieve controles per week: 100 procent score." Op de website van het Dagblad van het Noorden krijgt het bericht opmerkelijk veel reacties die Noordlease gelijk geven. Iemand die zelf 33 jaar monteur was waarvan 21 jaar werkplaatschef bij een bedrijf met veel leaseauto’s in onderhoud van o.a. Noordlease zegt dat waar een gewone grote beurt rond twee uur duurt een ‘leasebak’ werd gedaan binnen een half uurtje. ‘Effe op de rollenbank, olie eraf en nieuwe erop en gaan met die banaan.’
Een ander die dertig jaar monteur is geweest, stelt dat garagebedrijven de ‘allergoedkoopste olie’ in je motor gooien terwijl je betaalt voor dure merkolie. ‘Ook lampjes vernieuwen omdat ze niet meer geel genoeg zijn, ruitenwisserbladen en bijvullen van remvloeistof alsmede ruitensproeier zijn standaardzaken, ook al komt er geen druppel bij. Tweedehands onderdelen, ook bij schade, terwijl de verzekeringsmaatschappij voor nieuw vergoedt. Boodschappen doen in jouw auto, tot en met een autobrancard erachter. Gebeurt allemaal.’

LeasePlan, een grote speler op de leasemarkt, herkent de problemen niet. Rob Ceulemans van LeasePlan: "Steekproeven houd je vanuit wantrouwen. Dat doen wij niet. Wij denken meer in vormen van partnership en goede prijsafspraken met dealers. Wij zijn heel tevreden."

 

 

 

Reacties

Nounou die durft, is het niet het machtsvacuüm van de Leasemaatschappij waarin de dealers worden meegetrokken en reparaties moeten/mogen uitvoeren tegen of onder de kostprijs ??!!

Carnaval is toch in het zuiden ??

Geplaatst door: Specht op

Stelen mag niet maar sommige leasemaatschappijen dwingen je bijna. Eerst aan de voordeur uitwringen en daarna aan de achterdeur. Banden, ruiten en schades zij allemaal gestuurd en na aflevering moet je achter je geld aan leuren terwijl een consument direct betaald.

Geplaatst door: Marco op

Een slimme leasemaatschappij maakt van zijn dealer = (onderhoudspecialist) zijn wagenparkbeheerder dan snijdt het mes aan 3 kanten dealer, leasemaatschppij en klant! autozorgplan doorgaan

Geplaatst door: aernout op

Het is bijna naief om te zeggen dat dealers hoge rekeningen sturen naar de leasemaatschappij.
Op een beurtje zonder bijkomende kosten verdien je al bijna niks.
En je moet wel netjes doorgeven wat je voor werkzaamheden uitvoert, ja dan komen die kosten voor een lampje weleens wat hoger uit.

Geplaatst door: Bart op

Ik weet niet waar die “zogenaamde”30 jaar ervaren monteurs hebben gewerkt,maar zou dat toch weleens willen weten. Wil ook graag aantekenen dat wij met plezier voor leasemaatschappijen werken en we kunnen ons ook zéker in de visie van Leaseplan vinden. Overigens ’n zéér correcte leasemaatschappij.

Geplaatst door: Roel Volman op

“Dealeronderhouden”staat veelal voor dure beurt met slechts visuele inspectie. Fenomeen wat veel kleine ondernemers aantreffen bij “dealeronderhouden” auto’s. Maar er zullen vast wel goeie bij zijn.

Geplaatst door: Jeroen op

met vol verbazing lees ik dit stuk, wij als auto dealers brengen toch ook niet publielijk naar buiten toe dat wij als dealers geheel uitgezogen worden door enkele lease maatschapijen
een voorbeeld .300 euro marge, op een omzet van 50000 euro en dan nog 6 weken op onze centen wachten !!!
dat gebeurt wel bij noord lease
dat is een feit
en rekeningen maken en niet leveren, klopt dat is diefstal. dat moet gestraft worden.maar niet zo!!

Geplaatst door: erick op

noordlease zou als proef 25% van het wagenpark bij universele bovag autobedrijven moeten onderbrengen,voor de duur van een jaar,en dan cijfers vergelijken.
ik voorspel een enorme kostenbesparing voor noordlease.

Geplaatst door: bram op

geachte lease maatschapijen en collega’s,
Ik als Opel dealer durf te stellen laat elke lease maatschapij dagelijkes bij ons bedrijf komen kijken en zij zullen vast stellen dat er gewoon conform markconforme prijzen gewerkt wordt en tevens word vervangen wat stuk is en waarvan een vergevorderde slijtage vast gesteld is dus preventief vervangen wordt niets meer niets minder, en helaas zullen er altijd bedrijven zijn die grenzen opzoeken en aan deze wil ik meegeven stel je beleid bij en behandel die leasemaatschapijen als of het de beste klant is en vraag jezelf iedere dag weer af hoe je zelf gehopen wilt worden

Geplaatst door: peter verhagen op

Heel goed van die leasemaatschappijen, pak ze maar aan die dealers met hun “dealeronderhouden auto’s”. Wij weten wel beter koop ze nl. elke week vd lease. Ze denken altijd al dat ze beter zijn dan de universelen.
Nou dat blijkt nu wel, In rekeningen sturen.

Geplaatst door: Gerard op

Volgens mij werken alle merkdealers met standaard pakketprijzen, die gecommuniceerd zijn met de leasemaatschappijen. Transparanter kan dus haast niet. Verder zal het genoemde lampje wel een Xenonlamp zijn, en er zijn auto’s waarbij de fabrikant geen rekening heeft gehouden met dat ie ooit vervangen moet worden, dan heb je al vlot een dikke rekening. Ook nog een opmerking over dealeronderhouden auto’s die gekocht worden door handelaren; deze mijnheer vergeet dat wij als dealer aan het einde van een contract vaak zaken niet mogen vervangen. Als dan toch zo’n contract wordt verlengd rijden klanten soms in bijna onveilige auto’s rond! ook denk ik dat hier de oorzaak van hoge rekeningen te vinden is voor Noordlease, auto’s die voorheen bij 120-140.000 km einde contract liepen gaan nu vaak door richting 200.000 km.

Geplaatst door: Matts op

Noordlease heeft gelijk, om zelf te overleven worden de leken en de leasebedrijven in de werkplaats hier en daar gewoon gepakt. Moedig van Noordlease om dat eens een keer aan de orde te stellen, natuurlijk geeft dat nauwelijks iemand toe. Dat was ook zo bij de bouwfraude en klokkenluiders zijn tegenwoordig wel wijzer, ze weten hoe het met hen afloopt. Kijk ook maar naar die goudeerlijke en betrouwbare toezichthouders in de financiële wereld, hoe open en eerlijk die waren. Spelen elkaar de bal toe en zijn alleraardigst voor elkaar op de golfbaan. En we gaan er allemaal mooi aan kapot en tegelijkertijd gaan de bonussen o.a. bij de ING dankzij de vele miljarden steun van BOS uit de zak van de brave burgers gewoon door!!

Geplaatst door: Jan op

Noordlease heeft gelijk, om zelf te overleven worden de leken en de leasebedrijven in de werkplaats hier en daar gewoon gepakt. Moedig van Noordlease om dat eens een keer aan de orde te stellen, natuurlijk geeft dat nauwelijks iemand toe. Dat was ook zo bij de bouwfraude en klokkenluiders zijn tegenwoordig wel wijzer, ze weten hoe het met hen afloopt. Kijk ook maar naar die goudeerlijke en betrouwbare toezichthouders in de financiële wereld, hoe open en eerlijk die waren. Spelen elkaar de bal toe en zijn alleraardigst voor elkaar op de golfbaan. En we gaan er allemaal mooi aan kapot en tegelijkertijd gaan de bonussen o.a. bij de ING dankzij de vele miljarden steun van BOS uit de zak van de brave burgers gewoon door!!

Geplaatst door: Jan op

Gooien met modder is goed voor varkens en oliefanten !
Dit gaat weer geen verbetering geven aan ons imago.
Denk na en ga voor een innovative & logische 21ste eeuw oplossing!
Azp

Geplaatst door: aernout op

De meeste dealers werken via ROB-net en daar staan drempelbedragen. Importeurs geven te weinig wijzigingen door aan het RDC waardoor lijkt dat de dealer prijzen omhoog schroeft. Terwijl dit gewoon pakketprijzen zijn die periodiek verhoogd worden. Garantie/coulance bepalingen worden wel sterk teruggebracht door bijvoorbeeld PON, geen coulancelijsten meer en je bent als eigenaar of leasemaatschappij aan je lot overgelaten.

Geplaatst door: martijn op

De meeste leasemaatschappijen willen heeeeel veel korting, gevolg is dat het werk heeeeeel slecht word uitgevoerd en de buto prijs kunstmatig heeeeel hoog moet worden gemaakt. Aan het eind van de rit moet er nog wel wat verdiend worden toch?

Geplaatst door: Paul op