De daling met ruim 45 procent is volgens het bedrijf vooral het gevolg van de aanmerkelijk lagere waarde van voertuigen aan het einde van de leaseperiode. Het negatieve resultaat van deze post bedroeg 66 miljoen euro, tegen een plus van twaalf miljoen euro in de eerste helft van 2008.

Het leaseportfolio daalde van 14,20 miljard euro naar 14,14 miljard euro. Ook het  aantal beheerde voertuigen nam af, doordat klanten het mes zetten in het aantal bedrijfsauto’s: 1,368.000 nu tegen 1,391.000 in de eerste helft van vorig jaar.

Toch is CEO Vahid Daemi niet ontevreden. Hij wijst erop dat de marges bij nieuwe contracten op niveau blijven. Investeringen in risicomanagement en de aanwezigheid in wereldwijde markten zouden Leaseplan relatief minder kwetsbaar hebben gemaakt. Hoewel de winst aanmerkelijk is gedaald, illustreert het resultaat volgens Daemi "de structurele gezondheid van ons business model en de kracht van ons bedrijf." Ook signaleert hij een herstel na de scherpe prijsafval van voertuigen, die zich vooral in het laatste kwartaal van 2008 voordeed.