Opvallend is dat de twee grootste exportlanden van 2011 in 2012 sterk zijn teruggelopen: Polen (-60%) is daarmee gedaald van de eerste naar de tweede plaats. Export naar Wit-Rusland nam zelfs met 81 procent af, waarmee dit land van de derde naar de twaalfde plaats terugviel. Een sterke groeimarkt is Hongarije; naar dit land werden ruim zeven keer zoveel auto’s geëxporteerd als in 2011.
Top 10 landen export
Positie 2012 |
Positie 2011 |
Land |
Aandeel in export* |
Groei 2012 |
1 |
2 |
Libië |
18,6% |
88% |
2 |
1 |
Polen |
14,2% |
-60% |
3 |
4 |
Duitsland |
10,9% |
13% |
4 |
5 |
Litouwen |
9,5% |
2% |
5 |
6 |
België |
8,4% |
-6% |
6 |
7 |
Benin |
4,6% |
2% |
7 |
11 |
Roemenië |
3,8% |
4% |
8 |
28 |
Hongarije |
3,5% |
609% |
9 |
17 |
Libanon |
2,1% |
16% |
10 |
9 |
Tsjechië |
2,1% |
-50% |
* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.
Van de automerken laten vooral Opel, BMW en Hyundai een sterke groei zien. Opel is dit jaar het meest geëxporteerde merk geworden en de Opel Astra wederom het meest geëxporteerde model. Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.
Top 5 modellen occasionexport
Positie 2012 |
Positie 2011 |
Model |
Aantal 2012 |
Aantal 2011 |
Groei 2012 |
1 |
1 |
Opel Astra |
18.910 |
15.314 |
23% |
2 |
2 |
Volkswagen Golf |
14.878 |
13.341 |
12% |
3 |
3 |
Volkswagen Passat |
11.634 |
10.863 |
7% |
4 |
4 |
Opel Vectra |
6.507 |
6.931 |
-6% |
5 |
5 |
Renault Scénic |
6.473 |
6.116 |
6% |
Daling in import
De import van occasions is gedaald van ruim 79 duizend personenauto’s in 2011 naar zeventigduizend in 2012 (-11,5%). Teruggang is vooral te zien bij oldtimers (-32%), maar ook bij auto’s van drie tot dertien jaar oud (-13%). De import van jonge auto’s van een tot twee jaar oud groeide daarentegen wel met 17 procent. Het populairste importmerk was ook in 2012 weer Mercedes-Benz. Maar dit merk daalde wel: van 15.370 occasions vorig jaar naar 11.332 in 2012 (-26%). Download het nationaal Occasion Onderzoek.