Rabobank voorziet dat de markt voor nieuwe personenauto’s in Nederland stagneert: verwachting is dat de verkoop van nieuwe auto’s in 2010 evenveel wordt als in 2009. Sectormanager Thomas Edens: "Het consumentenvertrouwen is laag waardoor de portemonnee gesloten blijft voor grote uitgaven als een auto." De oplopende werkeloosheid en de angst om werkeloos te worden, gooien eveneens roet in het eten voor een herstel van de particuliere autoverkoop. Ook de zakelijke markt trekt niet aan, volgens Edens: "Enerzijds profiteren leasemaatschappijen van verlengde contracten die in 2009 afliepen en met één jaar zijn verlengd. Anderzijds wordt dit tenietgedaan door de stijgende werkeloosheid en het beleid van werkgevers om secundaire arbeidsvoorwaarden te versoberen. Hierdoor neemt de vraag naar relatief dure leaseauto’s af."

Trend

De trend van een dalende gemiddelde aanschafprijs van auto’s ziet Edens doorzetten: "De consument houdt een voorkeur voor kleinere en zuinigere auto’s. En dat zijn auto’s die – mede door overheidsbeleid – goedkoper zijn dan de segmenten die traditioneel de boventoon voerden." In 2010 wordt het overheidsbeleid om de verkoop van zuinige en schone auto’s te stimuleren versterkt doorgezet, ondanks de ombouw van de BPM naar een CO2-heffing.

Magere jaren

Voor autodealers betekenen deze ontwikkelingen dat 2010 (net als 2009) een mager jaar wordt. De verkoopaantallen blijven laag. Daarbij heeft de verschuiving in segmenten een drukkend effect op het rendement. Edens: "Op kleine en zuinige auto’s wordt minder marge gemaakt. Dat werkt de komende jaren door in after sales. Alleen onderhoud en reparatie blijven wel op peil en dat levert een positieve bijdrage aan het resultaat van de dealer."

Het resultaat van dealers staat al jaren onder druk en schommelde tussen een schrale 0,6 en 0,8 procent. In 2009 boeken veel autodealers echter een negatief resultaat en ook in 2010 schrijven zij rode cijfers, verwacht Edens. "Om structureel toe te werken naar een gezonder bedrijfsresultaat is volgens hem een rendement van minstens één procent nodig om te kunnen investeren en innoveren."