Volgens Acea gingen de verkopen in ons land met 21,7 procent omlaag. Nederland doet het daarmee nog slechter dan de buurlanden. In Duitsland is sprake van een daling met 17,7 procent, Belgie komt op 16,4 procent. Frankrijk komt er met een min van ruim 14 procent nog relatief goed van af.
De grootste klappen vallen in de landen waar de economie vrijwel is ingestort. In Spanje wordt nu nog de helft van het aantal auto’s van vorig jaar verkocht terwijl Groot-Brittannie een daling met bijna 37 procent noteert en Italie op een kleine 30 procent minder uitkomt. Op de veel kleinere automarkt in Ierland liggen de verkopen zelfs 56 procent lager. De enige landen die in het Acea-overzicht nog een plus noteren zijn Finland, Polen en de Tsjechische Republiek.
Wat merken betreft, doen Opel en Toyota het opmerkelijk slecht met een daling van 38 en 36 procent. Peugeot en BMW komen er met een daling van 29 procent niet veel beter af. Fiat weet de schade te beperken tot minus 25 procent, net iets meer dan Renault, terwijl Ford met een min van bijna 20 procent en vooral Volkswagen met 18 procent lagere verkopen het nog iets beter doen. Bij de kleine merken is de schade nog groter. Saab, Mini en Lexus verkochten bijvoorbeeld alle ruim 40 procent minder auto’s dan een jaar geleden.

Zie ook: Autoverkopen Europa over oktober