Prognose verkoop nieuwe auto’s 2010: 375 duizend

Bovag en Rai Vereniging verwachten dat volgend jaar 375 duizend nieuwe personenauto’s en 50 duizend bestelauto’s zullen worden verkocht. Dat betekent een lichte groei in de verkoop van personenauto’s na de sterke daling in de verkopen van dit jaar.

De beide organisaties verwachten dit jaar rond de 360 duizend nieuw verkochte personenauto’s uit te komen. De markt van bestelauto’s zal naar verwachting stabiliseren. Deze prognose is mede gebaseerd op een uitgebreide analyse die het internationale onderzoeksbureau Polk van de Nederlandse markt heeft gemaakt. Evenals in voorgaande jaren heeft Polk ook voor 2010 weer een analyse gemaakt van de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. De verwachting is dat er volgend jaar een langzaam en voorzichtig herstel van de economische situatie zal optreden. Desondanks zal de particuliere verkoop nog niet sterk aantrekken omdat de werkloosheid volgend jaar zal oplopen van de huidige vijf naar acht procent. Deze ontwikkeling heeft naar alle waarschijnlijkheid een negatieve invloed op het consumentenvertrouwen. De voorzichtige groei van de verkoop van personenauto’s zal dan ook met name in de zakelijke markt optreden.
Marketingbureau Aumacon voorspelde eerder deze maand een aantal van 390 duizend stuks voor 2010 en voor dit jaar 380 duizend.

Zie AM nummer 18 van 9 oktober.

 

Reacties

Jaarlijks kijken wij toch altijd weer uit naar de Rai/Bovag prognose. Niet vanwege de gezaghebbende kwaliteit ervan maar veeleer is het de gekozen insteek die ons boeit. Zo was het deze keer grofweg de keuze tussen: lekker laag gaan zitten zodat we straks huilend aan het bureau van de minister kunnen vragen om verlenging van de sloopregeling, of juist hoog insteken zodat er weer eens een positief bericht in de krant komt. Het is, hoe kan het anders, iets er tussenin geworden: “voorzichtige groei”. Tsja, maar hoe verpakken we dat? Nou dan laten we 2009 gewoon wat extra dalen. Enig rekenwerk leert dat Rai/Bovag voor het vierde kwartaal van 2009 een verkoopdaling verwachten van 45 procent. Het is maar dat u het weet. Daarnaast een novum: volgend jaar gaat – aldus Rai/Bovag- de zakelijke markt licht groeien. Het zou voor het eerst in de economische geschiedenis zijn dat in een post-crisis episode de bestedingen van het bedrijfsleven harder toenemen dan die van particulieren. Heel bijzonder.
U – als in- en verkopende ondernemer- bent natuurlijk niet gediend met dergelijke apekool. Voor u is een realistische, apolitieke prognose van belang; u moet inmiddels uw eigen bedrijfsprognoses daarop kunnen afstemmen. Onze aanpak is dan ook anders. Wij leveren – zo vaak als dat nodig is, dus meerdere keren per jaar – een onafhankelijke prognose en werken die ook door naar de verschillende aanbod- en vraagsegmenten. U heeft hier te allen tijde inzage in via http://www.aumacon.nl. Worden onze prognoses dan wel altijd bewaarheid? Vaak wel, en soms zitten wij er wat naast. Part of the job. Ter illustratie: voor 2009 prognosticeren wij al vanaf juni met een totaalmarkt van 380.000, maar hebben wij sindsdien de segmentsamenstelling meermalen aangepast. Geen eenmalig schot in de lucht dus, maar vooral ook dynamische deelprognoses voor die segmenten waarin uw bedrijf/merk actief is. Doe er uw voordeel mee.
AUMACON, Clem Dickmann

Geplaatst door: clem dickmann op

Welke waarde moet je nu aan prognoses van RDC of Aumacon hechten als blijkt dat ze deze periodiek bijstellen. In mijn visie geven de twee genoemde instanties slechts weer hoeveel nieuwe auto’s er in een jaar verkocht zullen worden bij ongewijzigde markt omstandigheden. Aangezien de markt omstandigheden in juni t.o.v. september niet veranderd zijn, zegt mij de bijstelling daarvan genoeg over de kwaliteit van partijen en denk ik dat bedrijven/merken er goed aan doen niet teveel waarde aan de prognoses te hechten. Partijen laten slechts zien dat ze het predicaat autoriteit op dit gebied niet verdienen.

Geplaatst door: goos zeeman op
Prognose verkoop nieuwe auto’s 2010: 375 duizend - Automobielmanagement.nl

Prognose verkoop nieuwe auto’s 2010: 375 duizend

Bovag en Rai Vereniging verwachten dat volgend jaar 375 duizend nieuwe personenauto’s en 50 duizend bestelauto’s zullen worden verkocht. Dat betekent een lichte groei in de verkoop van personenauto’s na de sterke daling in de verkopen van dit jaar.

De beide organisaties verwachten dit jaar rond de 360 duizend nieuw verkochte personenauto’s uit te komen. De markt van bestelauto’s zal naar verwachting stabiliseren. Deze prognose is mede gebaseerd op een uitgebreide analyse die het internationale onderzoeksbureau Polk van de Nederlandse markt heeft gemaakt. Evenals in voorgaande jaren heeft Polk ook voor 2010 weer een analyse gemaakt van de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. De verwachting is dat er volgend jaar een langzaam en voorzichtig herstel van de economische situatie zal optreden. Desondanks zal de particuliere verkoop nog niet sterk aantrekken omdat de werkloosheid volgend jaar zal oplopen van de huidige vijf naar acht procent. Deze ontwikkeling heeft naar alle waarschijnlijkheid een negatieve invloed op het consumentenvertrouwen. De voorzichtige groei van de verkoop van personenauto’s zal dan ook met name in de zakelijke markt optreden.
Marketingbureau Aumacon voorspelde eerder deze maand een aantal van 390 duizend stuks voor 2010 en voor dit jaar 380 duizend.

Zie AM nummer 18 van 9 oktober.

 

Reacties

Jaarlijks kijken wij toch altijd weer uit naar de Rai/Bovag prognose. Niet vanwege de gezaghebbende kwaliteit ervan maar veeleer is het de gekozen insteek die ons boeit. Zo was het deze keer grofweg de keuze tussen: lekker laag gaan zitten zodat we straks huilend aan het bureau van de minister kunnen vragen om verlenging van de sloopregeling, of juist hoog insteken zodat er weer eens een positief bericht in de krant komt. Het is, hoe kan het anders, iets er tussenin geworden: “voorzichtige groei”. Tsja, maar hoe verpakken we dat? Nou dan laten we 2009 gewoon wat extra dalen. Enig rekenwerk leert dat Rai/Bovag voor het vierde kwartaal van 2009 een verkoopdaling verwachten van 45 procent. Het is maar dat u het weet. Daarnaast een novum: volgend jaar gaat – aldus Rai/Bovag- de zakelijke markt licht groeien. Het zou voor het eerst in de economische geschiedenis zijn dat in een post-crisis episode de bestedingen van het bedrijfsleven harder toenemen dan die van particulieren. Heel bijzonder.
U – als in- en verkopende ondernemer- bent natuurlijk niet gediend met dergelijke apekool. Voor u is een realistische, apolitieke prognose van belang; u moet inmiddels uw eigen bedrijfsprognoses daarop kunnen afstemmen. Onze aanpak is dan ook anders. Wij leveren – zo vaak als dat nodig is, dus meerdere keren per jaar – een onafhankelijke prognose en werken die ook door naar de verschillende aanbod- en vraagsegmenten. U heeft hier te allen tijde inzage in via http://www.aumacon.nl. Worden onze prognoses dan wel altijd bewaarheid? Vaak wel, en soms zitten wij er wat naast. Part of the job. Ter illustratie: voor 2009 prognosticeren wij al vanaf juni met een totaalmarkt van 380.000, maar hebben wij sindsdien de segmentsamenstelling meermalen aangepast. Geen eenmalig schot in de lucht dus, maar vooral ook dynamische deelprognoses voor die segmenten waarin uw bedrijf/merk actief is. Doe er uw voordeel mee.
AUMACON, Clem Dickmann

Geplaatst door: clem dickmann op

Welke waarde moet je nu aan prognoses van RDC of Aumacon hechten als blijkt dat ze deze periodiek bijstellen. In mijn visie geven de twee genoemde instanties slechts weer hoeveel nieuwe auto’s er in een jaar verkocht zullen worden bij ongewijzigde markt omstandigheden. Aangezien de markt omstandigheden in juni t.o.v. september niet veranderd zijn, zegt mij de bijstelling daarvan genoeg over de kwaliteit van partijen en denk ik dat bedrijven/merken er goed aan doen niet teveel waarde aan de prognoses te hechten. Partijen laten slechts zien dat ze het predicaat autoriteit op dit gebied niet verdienen.

Geplaatst door: goos zeeman op