‘Kocht’ Volkswagen nummer één positie in Nederland?

Het jaar 2009 was een slecht jaar voor de autobranche. Toch brandde de strijd om de nummer één positie van Nederland in verkoopaantallen als nooit te voren los.

Volkswagen kon ondanks een verkoopdaling van bijna twintig procent toch opgelucht ademhalen: men wist marktleider in Nederland te blijven, vóór Toyota dat afgelopen najaar nog aan kop ging. Onze columnist Toralt Deinum denkt er op zijn site Autointernationaal.nl het zijne van. Volgens hem heeft de overwinning wel een vieze bijsmaak:

‘Het heeft er alle schijn van dat Volkswagen die ‘gekocht’ heeft, ondanks ontkenningen van de importeur dat het afzetresultaat gemanipuleerd zou zijn. De Fox ging in december namelijk maar liefst 483 keer over de toonbank terwijl voor dit model, dat duidelijk op zijn retour is, vorig jaar in dezelfde maand slechts 24 klanten trok. Een verschil van 459 verkopen dus. Ook bij de Polo en Golf zien we opvallend hoge registratieaantallen in december die eigenlijk niet te verklaren zijn. Zo verkocht de Golf afgelopen maand 2,5 keer beter dan in dezelfde maand van 2008. Opvallend, want bij de even ‘verse’ Renault Mégane halveerde de afzet. De verkooppiek van de Polo in december is lastiger te duiden omdat het om een hagelnieuw model gaat. Maar dat neemt niet weg dat de stijging veel groter is dan bij andere auto’s die op min of meer hetzelfde tijdstip op de markt zijn verschenen.

De conclusie is dan ook dat 750 registraties van Volkswagen in december niet met boerenverstand verklaard kunnen worden. Is het toeval dat het verschil in jaarafzet tussen Toyota en Volkswagen vrijwel even groot is, namelijk 694 registraties? Nee, dat kan geen toeval zijn. Of anders gezegd: als Volkswagen niet had zitten sjoemelen, dan had zij het marktleiderschap over 2009 af moeten staan aan Toyota.’

Reacties

Da’s nou niet zo moeilijk toch; kijk eens bij de verhuurbedrijven op Schiphol en de vervangende auto’s binnen de Pon groep…..

Geplaatst door: quotezak op

Moet simpel genoeg zijn; Haal de rent- en de dealerregistraties eruit en je hebt de werkelijke verkopen.

Geplaatst door: Frank Mars op

Het is 100% zeker dat PON de aantallen heeft “gekocht” Het nummer 1 zijn is een doel op zich voor PON. Het is anders gezichtverlies voor PON en naar hun fabriekant toe. Men laat dit gewoonweg niet gebeuren. Dus waar de auto naar toe gana is niet van belang als ze maar weg zijn. Geld kosten mag ook want nr 1 zijn staat voorop. Het hele jaar door wordt er elke maand gekeken wie boven aan staat. Dus niet aankomen met verhalen dat het een goede maand is geweest want zo is het niet

Geplaatst door: Frank op

Maar wat is er erg aan op de nummer 1 positie te kopen?? De een doet een groot media offensief en geeft bakken met geld uit aan reclame. En de ander 483x een Fox op naam…. Kunnen we straks voor weinig een fox kopen (voor wie dat wilt uiteraard…..)

Geplaatst door: Jan op

natuurlijk verkoopt een Golf VI beter dan een Golf V!!!

Geplaatst door: bas op

Dit is een open deur, ELK merk koopt zijn positie, welke dat ook moge zijn. Elk jaar, elke maand.

Ik krijg een uur geleden weer een auto binnen die 2 jaar op een parkeerplaats heeft gestaan, twee weken geleden geregistreerd door onze importeur.

Zo werkt het, en zo zal het altijd blijven.

Geplaatst door: Snotter op

Wat men “en passant” vergeet is het feit dat Opel dit de 35 jaar voor Volkswagen nummer 1 werd deed! Het is algemeen bekend dat het gebeurt, dus maak je druk over andere zaken.

Geplaatst door: PyrraH op

Weer een duidelijk bewijs dat Autoland net als de bankwereld totaal niet in de gaten heeft dat de wereld verandert is na 2008.
Dit soort acties doet het dealer rendement vast geen goed.Alles opzij voor de bonus.

Geplaatst door: maan op
‘Kocht’ Volkswagen nummer één positie in Nederland? - Automobielmanagement.nl

‘Kocht’ Volkswagen nummer één positie in Nederland?

Het jaar 2009 was een slecht jaar voor de autobranche. Toch brandde de strijd om de nummer één positie van Nederland in verkoopaantallen als nooit te voren los.

Volkswagen kon ondanks een verkoopdaling van bijna twintig procent toch opgelucht ademhalen: men wist marktleider in Nederland te blijven, vóór Toyota dat afgelopen najaar nog aan kop ging. Onze columnist Toralt Deinum denkt er op zijn site Autointernationaal.nl het zijne van. Volgens hem heeft de overwinning wel een vieze bijsmaak:

‘Het heeft er alle schijn van dat Volkswagen die ‘gekocht’ heeft, ondanks ontkenningen van de importeur dat het afzetresultaat gemanipuleerd zou zijn. De Fox ging in december namelijk maar liefst 483 keer over de toonbank terwijl voor dit model, dat duidelijk op zijn retour is, vorig jaar in dezelfde maand slechts 24 klanten trok. Een verschil van 459 verkopen dus. Ook bij de Polo en Golf zien we opvallend hoge registratieaantallen in december die eigenlijk niet te verklaren zijn. Zo verkocht de Golf afgelopen maand 2,5 keer beter dan in dezelfde maand van 2008. Opvallend, want bij de even ‘verse’ Renault Mégane halveerde de afzet. De verkooppiek van de Polo in december is lastiger te duiden omdat het om een hagelnieuw model gaat. Maar dat neemt niet weg dat de stijging veel groter is dan bij andere auto’s die op min of meer hetzelfde tijdstip op de markt zijn verschenen.

De conclusie is dan ook dat 750 registraties van Volkswagen in december niet met boerenverstand verklaard kunnen worden. Is het toeval dat het verschil in jaarafzet tussen Toyota en Volkswagen vrijwel even groot is, namelijk 694 registraties? Nee, dat kan geen toeval zijn. Of anders gezegd: als Volkswagen niet had zitten sjoemelen, dan had zij het marktleiderschap over 2009 af moeten staan aan Toyota.’

Reacties

Da’s nou niet zo moeilijk toch; kijk eens bij de verhuurbedrijven op Schiphol en de vervangende auto’s binnen de Pon groep…..

Geplaatst door: quotezak op

Moet simpel genoeg zijn; Haal de rent- en de dealerregistraties eruit en je hebt de werkelijke verkopen.

Geplaatst door: Frank Mars op

Het is 100% zeker dat PON de aantallen heeft “gekocht” Het nummer 1 zijn is een doel op zich voor PON. Het is anders gezichtverlies voor PON en naar hun fabriekant toe. Men laat dit gewoonweg niet gebeuren. Dus waar de auto naar toe gana is niet van belang als ze maar weg zijn. Geld kosten mag ook want nr 1 zijn staat voorop. Het hele jaar door wordt er elke maand gekeken wie boven aan staat. Dus niet aankomen met verhalen dat het een goede maand is geweest want zo is het niet

Geplaatst door: Frank op

Maar wat is er erg aan op de nummer 1 positie te kopen?? De een doet een groot media offensief en geeft bakken met geld uit aan reclame. En de ander 483x een Fox op naam…. Kunnen we straks voor weinig een fox kopen (voor wie dat wilt uiteraard…..)

Geplaatst door: Jan op

natuurlijk verkoopt een Golf VI beter dan een Golf V!!!

Geplaatst door: bas op

Dit is een open deur, ELK merk koopt zijn positie, welke dat ook moge zijn. Elk jaar, elke maand.

Ik krijg een uur geleden weer een auto binnen die 2 jaar op een parkeerplaats heeft gestaan, twee weken geleden geregistreerd door onze importeur.

Zo werkt het, en zo zal het altijd blijven.

Geplaatst door: Snotter op

Wat men “en passant” vergeet is het feit dat Opel dit de 35 jaar voor Volkswagen nummer 1 werd deed! Het is algemeen bekend dat het gebeurt, dus maak je druk over andere zaken.

Geplaatst door: PyrraH op

Weer een duidelijk bewijs dat Autoland net als de bankwereld totaal niet in de gaten heeft dat de wereld verandert is na 2008.
Dit soort acties doet het dealer rendement vast geen goed.Alles opzij voor de bonus.

Geplaatst door: maan op