Het evenement, te houden op 23, 24 en 25 mei, moet volgens organisator Chris Akse "een feestje" worden voor de bezoeker. "We maken er een hoop show omheen, zodat het echt een dagje uit wordt. Voor de autobedrijven zijn er de nodige kansen op handel. Mensen kunnen de wagen uitproberen, kunnen vergelijken. En de ervaring leert: zien kopen doet kopen." Ook de bijbehorende afwikkeling – tenaamstelling, verzekeren en eventuele financiering – kan ter plekke worden geregeld. "Wie dat wil, kan meteen met hun nieuwe auto naar huis."

Verspreid over drie zalen wil Akse tussen de 750 à duizend personenauto’s aanbieden. De eigenaren van de occasions moeten minimaal Bovag-lid zijn. "Bij de inschrijving moeten ze een kopie van hun lidmaatschap kunnen tonen. We willen de kwaliteit aan deelnemerszijde op een bepaald niveau houden. Als je bij de poort niet screent, kun je aanbieders die problemen creëren niet of nauwelijks verwijderen." Over ongeveer een week is de website voor de occasionshow operationeel.

Achter de schermen is Akse overigens ook druk bezig met de tweede editie van de Autosalon Rotterdam. Die gaat plaatsvinden van 27 t/m 30 november en zal wederom lifestyle elementen en de verkiezing Handelsauto van het Jaar bevatten. De eerste aflevering van de Autosalon trok twee maanden geleden bijna 31 duizend betalende bezoekers en etaleerde 45 verschillende merken, veelal afkomstig van dealers en of holdings. Op basis van de bereikte aantallen verwacht Akse ditmaal meer belangstelling van importeurs. Aan bezoekerszijde ligt de lat ditmaal beduidend hoger: 75 duizend.