De top 10 van meest verkochte occasionmerken B2C in 2014 is vrijwel onveranderd. De vijf grootste zorgen nu voor twee derde van de occasionverkoop in deze lijst. Ford is de grootste daler (-3,0%), waardoor het is ingehaald door Renault en vooral de stijger Peugeot. Bij Ford zijn de Fiesta en Focus gewild, de Mondeo daalde daarentegen fors.

Volkswagen blijft marktleider en laat bovendien een behoorlijke groei zien (+2,9%). Ook Citroën en Toyota werden groter. Sterke groeier buiten de top 10 is Kia, waarvan de B2C-verkopen toenamen van 18.176 naar 22.391 occasions (+23,2%). Door de sterk gestegen nieuw verkopen van Kia in de afgelopen jaren is er steeds meer aanbod aan occasions van dit merk.

Uit de cijfers blijkt tevens dat de export van occasions is gedaald; van 279.036 personenauto’s in 2013 naar 247.348 in 2014 (-11,4%). Daarmee was 2014 het tweede achtereenvolgende jaar dat de export terugliep. Het beperkte occasionaanbod en de hoge prijzen maken verkoop binnen Nederland voor bepaalde modellen interessanter dan export.

Polen bleef in 2014 de belangrijkste exportbestemming. Export naar Libië liep terug. Deze markt was na de revolutie daar tijdelijk sterk toegenomen. Daarentegen groeide export naar België, waardoor dit land naar de tweede plaats van grootste exportmarkten steeg. Andere groeimarkten waren Roemenië, Bosnië-Hercegovina en Jordanië. Exporten naar Litouwen, Duitsland, Georgië en Benin daalden fors.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding