Het beeld kantelt wanneer een jonge, dure auto uit het hogere segment wordt aangeboden. Het bedrag dat inkoopsites dan offreren ligt duizenden euro’s lager dan de marktwaarde, bijvoorbeeld bij een dealer.

De Consumentenbond nam vijf inkoopsites onder de loep: anwbautoverkoopservice.nl, wijkopenautos.nl, ikwilvanmijnautoaf.nl, autoinkoopexpert.nl en webuyanycar.nl.  Laatstgenoemde heeft zich inmiddels teruggetrokken van de Nederlandse markt. Aangeboden werden drie auto’s, die sterk verschilden in marktsegment, leeftijd en kilometrage. Een Ford Mondeo 2.0 Trend Stationwagon (begin 2008, 160 duizend kilometer) met een geschatte marktwaarde van 5900 euro kreeg een hoogste bod van 6300 euro en een laagste van vierduizend. Bij een Mercedes-Benz B 180 van november 2014 (zevenduizend kilometer) en een geschatte marktwaarde van 27 mille varieerden de uiterste biedingen tussen de 18.750 en 25 duizend euro. Een Toyota Aygo 1.0 van januari 2011 en 65 duizend kilometer kreeg als hoogste bod 5700 euro en als laagste 4500 euro – exact de geschatte marktwaarde.

Conclusie van de Consumentenbond: het gemak dat verkoopsites bieden gaat niet per definitie ten koste van het bedrag dat de eigenaar geboden krijgt. Afhankelijk van het type c.q. segment kunnen de offertes soms concurrerend zijn ten opzichte van zelf verkopen of inruilen. Maar dat geldt met name voor kleinere stadsauto’s. Verder wijst de belangenbehartiger erop dat er inmiddels een grote hoeveelheid inkoopsites bestaat, inclusief ‘cowboys op een schimmig industrieterrein’. "Bij alleen 06-nummer is het oppassen geblazen."