Vanaf 1 januari 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides omhoog van 7% naar 15%. Daarom willen volgens VWE veel zakelijke rijders nog voor het eind van het jaar een nieuwe plug-in hybride, met als gevolg dat veel modellen voor dit jaar uitverkocht zijn. Om aan de vraag te voldoen, worden er ook steeds vaker gebruikte plug-in hybrides uit het buitenland gehaald: ruim 500 in de eerste drie kwartalen van dit jaar, 199 in dezelfde periode van 2014 en 31 in 2013. Vooral in het derde kwartaal van dit jaar groeide de import sterk: naar 256 plug-in occasions. Dit zijn er meer dan drie keer zoveel als in het derde kwartaal van 2014. Het overgrote deel van deze auto’s is door bedrijven gekocht.

Volledig elektrisch

Hoewel de volledig elektrische auto in ons land minder populair is dan de plug-in hybride, worden er ook steeds meer volledig elektrische occasions geïmporteerd. In de eerste negen maanden van dit jaar waren dat er honderd, wat een toename van 178% betekent ten opzichte van vorig jaar. De meest geïmporteerde occasion met stekker is, zowel vorig jaar als dit jaar, de Volvo V60. In het afgelopen kwartaal zijn de nieuw plug-in varianten van de VW Golf en Audi A3 sterk in opkomst. Opvallend is verder dat er ook meerdere exclusieve auto’s met stekker worden geïmporteerd, zoals de Mercedes S-klasse en Porsches Panamera en Cayenne. De bijtelling voor deze zwaardere modellen wordt per 1 januari 2016 verhoogd naar 21%.

Prijzen hoog

Door de grote vraag naar plug-in hybrides in ons land zijn de prijzen voor gebruikte exemplaren hoog. Uit VWE Occasionmonitor blijkt dat de marktwaarde van populaire plug-in occasions in Duitsland 10% lager ligt dan in Nederland. De prijzen in Frankrijk liggen zelfs nog iets lager. Door de lage CO2 uitstoot van deze auto’s is de af te dragen BPM bij import gering. Dit prijsvoordeel en de grote vraag in Nederland maakt dat er steeds meer plug-ins worden geïmporteerd.