Occasionverkoper ‘geheim wapen’ voor China

Als in China aandacht wordt besteed aan de occasionmarkt, zal er een enorme groei in verkopen ontstaan.

Toyota Beijing dealer

Iedereen denkt dat de Chinese markt de grootste automarkt ter wereld is, maar dat is feitelijk niet zo. Dit is alleen bij de nieuwe auto’s zo maar als de gebruikte auto’s worden meegeteld, is Amerika veel groter. In China zijn vorig jaar ruim 21 miljoen nieuwe auto’s verkocht, tegenover 17,5 miljoen in de VS. Maar, als de occasions worden meegeteld, is de Amerikaanse markt wel veertig miljoen stuks groot en de Chinese dertig miljoen.  In waarde gerekend, is de kloof tussen de twee nog veel groter. In 2014, was de totale waarde van de autoverkopen in de VS bijna 1,2 biljoen dollar, meer dan twee keer de waarde dan de Chinese (470 miljard dollar).  Dit is niet verwonderlijk gezien het feit dat twee derde deel van de auto’s op de Chinese wegen minder dan vijf jaar oud is en dat tachtig procent van alle kopers voor het eerste een auto kopen. Anders gezegd: een industrie waarmee de meeste mensen in de VS, Europa en Japan van kinds af aan zijn opgegroeid en die dus als vanzelfsprekend wordt ervaren, bestaat in China nog niet eens. Als je praat over het slechte imago van de tweedehandsautoverkoper, zullen de meeste Chinezen ook helemaal niet begrijpen waar het over gaat.

Financiële hervorming

De opkomst van de handel in gebruikte auto’s zal in eerste instantie kannibaliseren met de verkoop van nieuwe auto’s – om te beginnen met die van de goedkope Chinese merken –  maar het potentieel voor groei is enorm. In de meeste ontwikkelde automarkten zijn er minstens twee verkochte occasions op één nieuwe auto. In China is de verhouding nu andersom: drie nieuwe auto’s op één occasion.  Maar een enorm grote occasionmarkt zal niet zomaar uit zichzelf ontstaan. Er moeten gecompliceerde financiële hervormingen plaatsvinden om de ontwikkeling in China te faciliteren.  Een analist van Macquarie Securities in Hong Kong legt uit dat de overheidsregels met betrekking tot de verkoop van gebruikte auto’s van provincie tot provincie verschillen, het in het algemeen is het zo dat dealers als makelaar moeten optreden tussen verkopers en kopers. Dit is zo omdat er btw zou worden toegevoegd als de dealers tijdelijk auto’s in bezit zouden nemen – en dat is erg belastend voor de toch al moeizame cashflow van dealers.
Maar, als die zaken zouden zijn gladgestreken, zal de onvermijdelijke groei in de verkoop van occasions ook de fabrikanten ten goede komen. Die hebben nu te maken met de nieuwe realiteit van dalende marges in een omgeving die bekendstond als de meest lucratieve.

Marges en subsidies 

In zich ontwikkelende markten hebben activiteiten als onderhoud, inruil en de verkoop van occasions de dealers geholpen hun marge op peil te houden nu die van nieuwe auto’s verder wordt uitgeknepen. Maar in China gedragen de dealers zich maar al te vaak als ‘honden die alleen maar gevoerd willen worden’, zoals een industrieel analist het uitdrukt in Financial Times.  En de dealers vertrouwend daarmee volledig op de markt van nieuwe auto’s.
Maar nu het verkopen de laatste jaren moeilijker is geworden, wilden de dealers grotere kortingen en eenmalige ‘subsidies’ van hun fabrikant/importeur. De opkomst van een degelijke occasionmarkt in China zal iedereen, van de regerende communistische partij tot aan de grootste multinationale autofabrikanten helpen door economische groei aan te jagen en de winsten van dealers te vergroten.

Wie had verwacht dat tweedehandsautoverkopers zo’n toevoeging aan de maatschappij zouden kunnen zijn. (bron: Financial Times)  

 

Occasionverkoper ‘geheim wapen’ voor China - Automobielmanagement.nl

Occasionverkoper ‘geheim wapen’ voor China

Als in China aandacht wordt besteed aan de occasionmarkt, zal er een enorme groei in verkopen ontstaan.

Toyota Beijing dealer

Iedereen denkt dat de Chinese markt de grootste automarkt ter wereld is, maar dat is feitelijk niet zo. Dit is alleen bij de nieuwe auto’s zo maar als de gebruikte auto’s worden meegeteld, is Amerika veel groter. In China zijn vorig jaar ruim 21 miljoen nieuwe auto’s verkocht, tegenover 17,5 miljoen in de VS. Maar, als de occasions worden meegeteld, is de Amerikaanse markt wel veertig miljoen stuks groot en de Chinese dertig miljoen.  In waarde gerekend, is de kloof tussen de twee nog veel groter. In 2014, was de totale waarde van de autoverkopen in de VS bijna 1,2 biljoen dollar, meer dan twee keer de waarde dan de Chinese (470 miljard dollar).  Dit is niet verwonderlijk gezien het feit dat twee derde deel van de auto’s op de Chinese wegen minder dan vijf jaar oud is en dat tachtig procent van alle kopers voor het eerste een auto kopen. Anders gezegd: een industrie waarmee de meeste mensen in de VS, Europa en Japan van kinds af aan zijn opgegroeid en die dus als vanzelfsprekend wordt ervaren, bestaat in China nog niet eens. Als je praat over het slechte imago van de tweedehandsautoverkoper, zullen de meeste Chinezen ook helemaal niet begrijpen waar het over gaat.

Financiële hervorming

De opkomst van de handel in gebruikte auto’s zal in eerste instantie kannibaliseren met de verkoop van nieuwe auto’s – om te beginnen met die van de goedkope Chinese merken –  maar het potentieel voor groei is enorm. In de meeste ontwikkelde automarkten zijn er minstens twee verkochte occasions op één nieuwe auto. In China is de verhouding nu andersom: drie nieuwe auto’s op één occasion.  Maar een enorm grote occasionmarkt zal niet zomaar uit zichzelf ontstaan. Er moeten gecompliceerde financiële hervormingen plaatsvinden om de ontwikkeling in China te faciliteren.  Een analist van Macquarie Securities in Hong Kong legt uit dat de overheidsregels met betrekking tot de verkoop van gebruikte auto’s van provincie tot provincie verschillen, het in het algemeen is het zo dat dealers als makelaar moeten optreden tussen verkopers en kopers. Dit is zo omdat er btw zou worden toegevoegd als de dealers tijdelijk auto’s in bezit zouden nemen – en dat is erg belastend voor de toch al moeizame cashflow van dealers.
Maar, als die zaken zouden zijn gladgestreken, zal de onvermijdelijke groei in de verkoop van occasions ook de fabrikanten ten goede komen. Die hebben nu te maken met de nieuwe realiteit van dalende marges in een omgeving die bekendstond als de meest lucratieve.

Marges en subsidies 

In zich ontwikkelende markten hebben activiteiten als onderhoud, inruil en de verkoop van occasions de dealers geholpen hun marge op peil te houden nu die van nieuwe auto’s verder wordt uitgeknepen. Maar in China gedragen de dealers zich maar al te vaak als ‘honden die alleen maar gevoerd willen worden’, zoals een industrieel analist het uitdrukt in Financial Times.  En de dealers vertrouwend daarmee volledig op de markt van nieuwe auto’s.
Maar nu het verkopen de laatste jaren moeilijker is geworden, wilden de dealers grotere kortingen en eenmalige ‘subsidies’ van hun fabrikant/importeur. De opkomst van een degelijke occasionmarkt in China zal iedereen, van de regerende communistische partij tot aan de grootste multinationale autofabrikanten helpen door economische groei aan te jagen en de winsten van dealers te vergroten.

Wie had verwacht dat tweedehandsautoverkopers zo’n toevoeging aan de maatschappij zouden kunnen zijn. (bron: Financial Times)