B2C occasions Q1: verkoop +5%, voorraad +3%

Wat de nieuwverkoop laat liggen wordt ijverig opgepakt door de afdeling ‘gebruikt’. De Nederlandse autobedrijven verkochten in maart tezamen 98.880 occasions aan eindgebruikers, een toename van 6,6 procent ten opzichte van maart 2015 toen het nog om 92.715 stuks ging.

Ook de C2C- en vooral de B2B-occasionhandel beleefde eveneens een goede maand. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 57.643 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat nog 56.428 stuks waardoor maart een stijging van 2,2 procent voor dit segment noteerde. De professionele handel (B2B) verkocht onderling 74.148 gebruikte auto’s tegenover 64.217 stuks in maart 2015, plus 15,5 procent.

De Nederlandse autobedrijven verkochten daarmee in het eerste kwartaal tezamen 287.734 occasions aan eindgebruikers, een toename van 5,0 procent ten opzichte van de  eerste drie maanden van 2015 toen het nog om 273.939 stuks ging. Ook de C2C occasionhandel klom tot boven het niveau van vorig jaar; 171.067 occasions verkochten particulieren dit jaar al aan elkaar, vorig jaar waren dat in dezelfde tijd 167.419 stuks, een toename van 2,2 procent. Bij de professionele handel (B2B) is de voorsprong op vorig jaar inmiddels al bijna tien procent. De handelaren verkochten dit jaar onderling al 210.674 gebruikte auto’s tegenover 191.822 stuks in de eerste drie maanden van 2015.

Op alle grote occasionportals tezamen werd midden maart een recordaantal van 1.460.929 occasionadvertenties vertoond. Een jaar tevoren was het totale advertentieaantal nog maar 1.288.220 stuks groot, een stijging van 13,4 procent.

Voor de verkoop van occasions worden vaak meerdere portalen gelijktijdig ingezet. Wanneer de negen topportalen onderling worden ontdubbeld blijkt het netto-aanbod verder toegenomen naar een nieuwe recordhoogte. Midden maart stonden er 596.172 verschillende occasions te koop, tegenover 499.732 stuks een jaar daarvoor, een toename van 19,3 procent. Ten opzichte van februari steeg het netto-aanbod met 2,8 procent.

Zie voor meer occasioncijfers de website van DealerSupportNet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

B2C occasions Q1: verkoop +5%, voorraad +3% - Automobielmanagement.nl

B2C occasions Q1: verkoop +5%, voorraad +3%

Wat de nieuwverkoop laat liggen wordt ijverig opgepakt door de afdeling ‘gebruikt’. De Nederlandse autobedrijven verkochten in maart tezamen 98.880 occasions aan eindgebruikers, een toename van 6,6 procent ten opzichte van maart 2015 toen het nog om 92.715 stuks ging.

Ook de C2C- en vooral de B2B-occasionhandel beleefde eveneens een goede maand. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 57.643 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat nog 56.428 stuks waardoor maart een stijging van 2,2 procent voor dit segment noteerde. De professionele handel (B2B) verkocht onderling 74.148 gebruikte auto’s tegenover 64.217 stuks in maart 2015, plus 15,5 procent.

De Nederlandse autobedrijven verkochten daarmee in het eerste kwartaal tezamen 287.734 occasions aan eindgebruikers, een toename van 5,0 procent ten opzichte van de  eerste drie maanden van 2015 toen het nog om 273.939 stuks ging. Ook de C2C occasionhandel klom tot boven het niveau van vorig jaar; 171.067 occasions verkochten particulieren dit jaar al aan elkaar, vorig jaar waren dat in dezelfde tijd 167.419 stuks, een toename van 2,2 procent. Bij de professionele handel (B2B) is de voorsprong op vorig jaar inmiddels al bijna tien procent. De handelaren verkochten dit jaar onderling al 210.674 gebruikte auto’s tegenover 191.822 stuks in de eerste drie maanden van 2015.

Op alle grote occasionportals tezamen werd midden maart een recordaantal van 1.460.929 occasionadvertenties vertoond. Een jaar tevoren was het totale advertentieaantal nog maar 1.288.220 stuks groot, een stijging van 13,4 procent.

Voor de verkoop van occasions worden vaak meerdere portalen gelijktijdig ingezet. Wanneer de negen topportalen onderling worden ontdubbeld blijkt het netto-aanbod verder toegenomen naar een nieuwe recordhoogte. Midden maart stonden er 596.172 verschillende occasions te koop, tegenover 499.732 stuks een jaar daarvoor, een toename van 19,3 procent. Ten opzichte van februari steeg het netto-aanbod met 2,8 procent.

Zie voor meer occasioncijfers de website van DealerSupportNet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding