Nationaal Occasion Onderzoek 2016 belicht verschillen tussen merkdealer en universeel

Jaarlijks brengen Automobiel Management en VWE, leverancier van voertuiginformatie en – documentatie, de stand van zaken ten aanzien van de Nederlandse occasionmarkt in kaart in het Nationaal Occasion Onderzoek.

Naast trends als: omzetten, import-export, statijden, waar staan de merken, etc. is dit jubileumjaar ingezoomd op de verschillen tussen de merkdealer en de universeel. Gekeken is naar de grootte van de bedrijven en of ze al dan niet aangesloten zijn bij Bovag. Uit het onderzoek kwamen haarfijn de verschillen tussen deze twee belangrijkste verkoopkanalen naar de consument tot uiting. Alvast een klein voorproefje uit het NOO 2016.

Bij de ruim één miljoen occasions die door bedrijven aan consumenten zijn verkocht in het jaar 2015, waren in totaal 17.408 verschillende bedrijven betrokken. Er blijken grote verschillen te zitten tussen merkdealers en universele autobedrijven. Op basis van een meerderheid van bedrijven waarvan bekend is of zij merkdealer zijn, zijn de verkopen per type bedrijf onderzocht. Vestigingen van merkdealers verkochten gemiddeld 162 occasions in 2015, universele autobedrijven slechts 53. Hoewel er ook universele bedrijven zijn die grote aantallen occasions verkopen, zijn er ook zeer velen die maar weinig auto’s verkopen. Daarbij verkopen Bovag-bedrijven gemiddeld iets meer occasions (55 per jaar) dan niet leden (gemiddeld 51).

Bij merkdealers zijn er wel belangrijke verschillen tussen dealers die onderdeel zijn van een dealergroep met tenminste vijf vestigingen en onafhankelijke dealers. Deze laatste groep verkocht gemiddeld 157 occasions in 2015, terwijl bedrijven die onderdeel uitmaken van een dealergroep gemiddeld 207 occasions verkochten.

Het Nationaal Occasion Onderzoek wordt gepresenteerd op het Driving Business Remarketing event op 21 april 2016.  

Nationaal Occasion Onderzoek 2016 belicht verschillen tussen merkdealer en universeel - Automobielmanagement.nl

Nationaal Occasion Onderzoek 2016 belicht verschillen tussen merkdealer en universeel

Jaarlijks brengen Automobiel Management en VWE, leverancier van voertuiginformatie en – documentatie, de stand van zaken ten aanzien van de Nederlandse occasionmarkt in kaart in het Nationaal Occasion Onderzoek.

Naast trends als: omzetten, import-export, statijden, waar staan de merken, etc. is dit jubileumjaar ingezoomd op de verschillen tussen de merkdealer en de universeel. Gekeken is naar de grootte van de bedrijven en of ze al dan niet aangesloten zijn bij Bovag. Uit het onderzoek kwamen haarfijn de verschillen tussen deze twee belangrijkste verkoopkanalen naar de consument tot uiting. Alvast een klein voorproefje uit het NOO 2016.

Bij de ruim één miljoen occasions die door bedrijven aan consumenten zijn verkocht in het jaar 2015, waren in totaal 17.408 verschillende bedrijven betrokken. Er blijken grote verschillen te zitten tussen merkdealers en universele autobedrijven. Op basis van een meerderheid van bedrijven waarvan bekend is of zij merkdealer zijn, zijn de verkopen per type bedrijf onderzocht. Vestigingen van merkdealers verkochten gemiddeld 162 occasions in 2015, universele autobedrijven slechts 53. Hoewel er ook universele bedrijven zijn die grote aantallen occasions verkopen, zijn er ook zeer velen die maar weinig auto’s verkopen. Daarbij verkopen Bovag-bedrijven gemiddeld iets meer occasions (55 per jaar) dan niet leden (gemiddeld 51).

Bij merkdealers zijn er wel belangrijke verschillen tussen dealers die onderdeel zijn van een dealergroep met tenminste vijf vestigingen en onafhankelijke dealers. Deze laatste groep verkocht gemiddeld 157 occasions in 2015, terwijl bedrijven die onderdeel uitmaken van een dealergroep gemiddeld 207 occasions verkochten.

Het Nationaal Occasion Onderzoek wordt gepresenteerd op het Driving Business Remarketing event op 21 april 2016.