Tezamen verkochten zij in april tezamen 97.994 occasions aan eindgebruikers, een toename van 8,3 procent ten opzichte van april 2015 toen het nog om 90.499 stuks ging. Ook de C2C- en vooral de B2B-occasionhandel beleefde eveneens een positieve maand. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 56.590 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat nog 55.338 stuks waardoor april een stijging van 2,3 procent voor dit segment noteerde. De professionele handel (B2B) verkocht onderling 65.509 gebruikte auto’s tegenover 59.231 stuks in april 2015, plus 10,6 procent.

De Nederlandse autobedrijven verkochten daarmee in de eerste vier maanden 385.728 occasions aan eindgebruikers, een toename van 5,8 procent ten opzichte van de eerste vier maanden van 2015 toen het nog om 364.438 stuks ging.

Op alle grote occasionportals tezamen werd midden april een nieuw recordaantal van 1.483.460 occasionadvertenties vertoond. Een jaar tevoren was het totale advertentieaantal nog maar 1.284.401 stuks groot, een stijging van 15,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Autobiz, bewerkt door AUMACON. Voor de verkoop van occasions worden vaak meerdere portalen gelijktijdig ingezet.

Wanneer de negen topportalen onderling worden ontdubbeld blijkt ook het netto-aanbod verder toegenomen naar een nieuwe recordhoogte. Midden april stonden er bij autobedrijven 501.702 verschillende occasions via internet te koop, tegenover 413.229 stuks een jaar daarvoor, een toename van 21,4 procent. Ten opzichte van maart steeg de totale voorraad met 2,2 procent.

Zie voor meer occasioncijfers op www.dealersupportnet.nl.