Import blijkt essentieel voor occasionhandel in Nederland

De import van gebruikte auto’s maakt een substantieel deel uit van de Nederlandse occasionmarkt want van populaire modellen blijkt soms wel een kwart geïmporteerd. De VW Sportsvan spant de kroon want hiervan werden zelfs tweeënhalf keer zo veel exemplaren geïmporteerd als dat er aan consumenten werden verkocht.

Dit is een van de conclusies uit het Nationaal Occasion Onderzoek dat is uitgevoerd door data-specialist VWE in samenwerking met Automobiel Management. Jaarlijks brengen Automobiel Management en VWE, leverancier van voertuiginformatie en – documentatie, de stand van zaken ten aanzien van de Nederlandse occasionmarkt in kaart in het Nationaal Occasion Onderzoek. In een serie van vier berichten worden de deelconclusies beschreven. Hieronder volgt het vierde en daarmee laatste deel.

Het NOO analyseerde de gegevens over het kalenderjaar 2015. In de top twintig van populaire occasions blijkt het aandeel dat door import is geleverd tussen de 4 en de 23 procent groot te zijn. De aller populairste importauto’s waren de Toyota Yaris, Citroën C1 en Toyota Aygo. Van deze modellen blijkt meer dan twintig procent van de verkoop die aan particulieren heeft plaatsgevonden (B2C) te zijn geïmporteerd. "Kijken we op merkniveau, dan zien we dat de top 5 bestond uit Volkswagen, Mercedes, Toyota, BMW en Renault waarbij vooral Renault een opmerkelijke importgroei heeft laten zien van maar liefst 43 procent", berekende data-analist Marc van der Elst van VWE.

Import groeit, export stabiliseert

Het onderzoek constateert dat de totale import van gebruikte auto’s in 2015 opnieuw sterk is gestegen, voor het derde jaar op rij. In 2015 was de groei bijna 28 procenten en hiermee kwam de totale occasionimport op ruim 140 duizend personenauto’s uit. "Dit is al ruim het dubbele van het aantal uit 2012, maar de aanhoudende groei laat het Nederlandse occasionpark toch niet in omvang toenemen omdat er tegelijkertijd 242 duizend gebruikte auto’s zijn geëxporteerd, altijd nog ruim honderd duizend stuks meer dan geïmporteerd dus", stelt Van der Elst. "In 2013 en 2014 was de export aan het dalen en dat is in 2015 ook gebeurd, maar veel minder sterk. We zijn in 2015 uitgekomen op 242 duizend stuks, slechts tweeënhalf procent minder dan in 2014. Het ziet ernaar uit dat de export van occasions zich stabiliseert."

Polen belangrijk

Uit de analyses blijkt ook dat Polen net als in voorgaande jaren verreweg de belangrijkste bestemming voor Nederlandse occasions is geweest. Meer dan twintig procent van de totale export ging naar dit ene land. Andere belangrijke exportlanden zijn Libië, Roemenië en ook Duitsland. Bovendien nam de export naar Zuid-Europa sterk toe. Maar Oost-Europa blijkt in aantallen nog altijd veruit de grootste afzetmarkt voor Nederlandse occasions te zijn.
Het rapport van het negende Nationaal Occasion Onderzoek is gratis te downloaden via de websites van Automobiel Management en van VWE.

Klik HIER voor de eerste, HIER voor de tweede en HIER voor de derde deelconclusie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Import blijkt essentieel voor occasionhandel in Nederland - Automobielmanagement.nl

Import blijkt essentieel voor occasionhandel in Nederland

De import van gebruikte auto’s maakt een substantieel deel uit van de Nederlandse occasionmarkt want van populaire modellen blijkt soms wel een kwart geïmporteerd. De VW Sportsvan spant de kroon want hiervan werden zelfs tweeënhalf keer zo veel exemplaren geïmporteerd als dat er aan consumenten werden verkocht.

Dit is een van de conclusies uit het Nationaal Occasion Onderzoek dat is uitgevoerd door data-specialist VWE in samenwerking met Automobiel Management. Jaarlijks brengen Automobiel Management en VWE, leverancier van voertuiginformatie en – documentatie, de stand van zaken ten aanzien van de Nederlandse occasionmarkt in kaart in het Nationaal Occasion Onderzoek. In een serie van vier berichten worden de deelconclusies beschreven. Hieronder volgt het vierde en daarmee laatste deel.

Het NOO analyseerde de gegevens over het kalenderjaar 2015. In de top twintig van populaire occasions blijkt het aandeel dat door import is geleverd tussen de 4 en de 23 procent groot te zijn. De aller populairste importauto’s waren de Toyota Yaris, Citroën C1 en Toyota Aygo. Van deze modellen blijkt meer dan twintig procent van de verkoop die aan particulieren heeft plaatsgevonden (B2C) te zijn geïmporteerd. "Kijken we op merkniveau, dan zien we dat de top 5 bestond uit Volkswagen, Mercedes, Toyota, BMW en Renault waarbij vooral Renault een opmerkelijke importgroei heeft laten zien van maar liefst 43 procent", berekende data-analist Marc van der Elst van VWE.

Import groeit, export stabiliseert

Het onderzoek constateert dat de totale import van gebruikte auto’s in 2015 opnieuw sterk is gestegen, voor het derde jaar op rij. In 2015 was de groei bijna 28 procenten en hiermee kwam de totale occasionimport op ruim 140 duizend personenauto’s uit. "Dit is al ruim het dubbele van het aantal uit 2012, maar de aanhoudende groei laat het Nederlandse occasionpark toch niet in omvang toenemen omdat er tegelijkertijd 242 duizend gebruikte auto’s zijn geëxporteerd, altijd nog ruim honderd duizend stuks meer dan geïmporteerd dus", stelt Van der Elst. "In 2013 en 2014 was de export aan het dalen en dat is in 2015 ook gebeurd, maar veel minder sterk. We zijn in 2015 uitgekomen op 242 duizend stuks, slechts tweeënhalf procent minder dan in 2014. Het ziet ernaar uit dat de export van occasions zich stabiliseert."

Polen belangrijk

Uit de analyses blijkt ook dat Polen net als in voorgaande jaren verreweg de belangrijkste bestemming voor Nederlandse occasions is geweest. Meer dan twintig procent van de totale export ging naar dit ene land. Andere belangrijke exportlanden zijn Libië, Roemenië en ook Duitsland. Bovendien nam de export naar Zuid-Europa sterk toe. Maar Oost-Europa blijkt in aantallen nog altijd veruit de grootste afzetmarkt voor Nederlandse occasions te zijn.
Het rapport van het negende Nationaal Occasion Onderzoek is gratis te downloaden via de websites van Automobiel Management en van VWE.

Klik HIER voor de eerste, HIER voor de tweede en HIER voor de derde deelconclusie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding