B2C-occasionverkoop mei +4,7%, prijzen stabiel

De maand mei zal de verkopers van gebruikte auto’s zeker tot tevredenheid gestemd hebben. In alle segmenten van de markt werd beter verkocht dan een jaar tevoren.

Zo verkochten de Nederlandse autobedrijven tezamen 98.114 occasions aan eindgebruikers, een stijging van 4,7 procent ten opzichte van mei 2016 toen het om 93.682 stuks ging.

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst vijf maanden van het jaar 470.798 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 479.410 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op nog maar 1,8 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 57.594 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 56.068 stuks, een toename van 2,7 procent. De vijf-maands cumulatieve toename voor C2C komt daarmee op precies 1 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 68.033 gebruikte auto’s tegenover 59.536 stuks in mei 2016, een stijging van 14,3 procent; over vijf maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 1,5 procent.

Nadat de occasionvraagprijzen drie maanden onafgebroken klommen is er begin juni (even?) sprake van een surplace ten opzichte van mei. Vergeleken met juni 2016 wordt er voor occasions nu gemiddeld 2,0 procent meer gevraagd. De algemene prijsindex van Autodata staat nu op 101,0 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,6 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een stabiele index van 95,8 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) staan nu op 106,2 punten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

B2C-occasionverkoop mei +4,7%, prijzen stabiel - Automobielmanagement.nl

B2C-occasionverkoop mei +4,7%, prijzen stabiel

De maand mei zal de verkopers van gebruikte auto’s zeker tot tevredenheid gestemd hebben. In alle segmenten van de markt werd beter verkocht dan een jaar tevoren.

Zo verkochten de Nederlandse autobedrijven tezamen 98.114 occasions aan eindgebruikers, een stijging van 4,7 procent ten opzichte van mei 2016 toen het om 93.682 stuks ging.

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst vijf maanden van het jaar 470.798 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 479.410 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op nog maar 1,8 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 57.594 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 56.068 stuks, een toename van 2,7 procent. De vijf-maands cumulatieve toename voor C2C komt daarmee op precies 1 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 68.033 gebruikte auto’s tegenover 59.536 stuks in mei 2016, een stijging van 14,3 procent; over vijf maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 1,5 procent.

Nadat de occasionvraagprijzen drie maanden onafgebroken klommen is er begin juni (even?) sprake van een surplace ten opzichte van mei. Vergeleken met juni 2016 wordt er voor occasions nu gemiddeld 2,0 procent meer gevraagd. De algemene prijsindex van Autodata staat nu op 101,0 punten. Uitgesplitst naar bouwjaarcategorie staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,6 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een stabiele index van 95,8 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) staan nu op 106,2 punten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding