Vanwege alle online mogelijkheden die er zijn, zou je verwachten dat generatie Z (18-24 jaar) met name afgaat op online bronnen en vergelijkingssites als ze een occasion gaan komen. Niets is echter minder waar, want de mening van vrienden, familie en kennissen speelt bij deze groep de grootste rol (37 procent). Ook voor generatie Y (25 – 35 jaar) is de mening van vrienden, familie en kennissen het belangrijkst: 27,4 procent geeft aan bij het maken van een keuze de mening van hun omgeving mee te laten tellen.

Dit is naar voren gekomen uit het AutoTrack Generaties-onderzoek, dat is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 412 autokopers, 504 consumenten die zich oriënteren op een auto en 144 consumenten die langer dan een jaar geleden een auto hebben gekocht. Erna Staals, directeur van AutoTrack: "Als je advies inwint over de aanschaf van een tweedehands auto, is naast de online oriëntatie ook het persoonlijke contact en het vertrouwen dat daarmee gepaard gaat van groot belang. Bij generatie Y en Z ligt daarbij de nadruk op persoonlijke gesprekken met familie, vrienden en kennissen en babyboomers winnen liever persoonlijk advies in bij hun vaste autobedrijf of dealer."

Doordat jongeren steeds minder tv kijken, is ook de invloed van tv-reclame bij de occasionzoektocht zeer klein. Slechts tien procent van de jongeren gaf aan de tv alsmede online reviews belangrijk te vinden. Uit een recente poll op de website van AutoTrack kwam naar voren dat maar 6,7 procent van de bezoekers zich laat beïnvloeden door blogs en vlogs van experts. Volgens AutoTrack zijn autoportals voor alle generaties nog wel een belangrijk oriëntatiekanaal, zonder dat dit overigens met cijfers wordt onderbouwd. Verder vindt de leeftijdsklasse vanaf 35 jaar het advies van een autodealer en de informatie die wordt vergaard via een autoportal belangrijker dan advies van familie en bekenden.