Dit en meer blijkt uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2017, dat werd gepresenteerd tijdens het AM Driving Business Remarketing event op 28 juni. De belangrijkste bevindingen van het NOO worden samengevat in 5 hoofdconclusies. Hieronder vindt u een beknopte versie van de hoofdconclusies 3, 4 en 5.

Verschillen tussen autobedrijven worden groter

In totaal verkocht de branche ruim 1,1 miljoen occasions aan consumenten. De bijna 18 duizend bedrijven verkochten gemiddeld 63 occasions per jaar.

Er zitten echter grote verschillen tussen de bedrijven. Zeven procent doet namelijk meer dan tweehonderd occasions op jaarbasis, terwijl bijna 34 procent minder dan tien occasions verkoopt. De merkdealer brengt per vestiging veruit de meeste occasions aan de man of vrouw. Ook verkopen merkdealers veel kleinere auto’s en behoorlijk wat occasions van een ‘vreemd merk’. Gemiddeld zelfs meer verschillende merken dan een universeel autobedrijf.

De tevredenheid van occasionkopers ligt het hoogste bij merkdealers, met name vanwege garanties en betrouwbaarheid. Onafhankelijke autobedrijven scoren slechter op beide punten, maar de afstand en prijs worden door consumenten juist beter gewaardeerd.

Koopgedrag en regio’s, de verschillen

Bij een nieuwe auto wordt de keuze in belangrijke mate bepaald door een proefrit, het autobedrijf en online reviews. Bij occasions is de mening van familie en kennissen veel belangrijker en spelen kranten en autobladen nauwelijks enige rol. Voor een nieuwe auto bezoekt een consument het autobedrijf ook vaker dan voor een occasion. Wel is de consument bereid veel verder te reizen voor een occasion.
Meer dan 90% van de occasionkopers denkt volgende keer weer een occasion te kopen. Onder kopers van nieuwe auto’s zegt een aanzienlijk deel volgende keer voor een occasion te kiezen. Dat zou betekenen dat de verschuiving in de particuliere markt van nieuwe auto’s naar occasions nog verder door gaat zetten.

Verkopen van occasions zijn in bijna alle regio’s in Nederland toegenomen behalve in Zeeuws-Vlaanderen. Rotterdam is met 8 procent van de landelijke verkopen de grootste markt. Het noorden van Nederland liet in 2016 bovendien een stevige groei zien van de totale occasionverkoop.

Import groeit, export daalt

De export van occasions is al enkele jaren licht aan het dalen. Opvallend is dat de export van kleinere auto’s groeit. In het B-segment met +8% en mini-MPV’s +12%.

VW en Opel blijven ondanks lichte dalingen de grootste exportmerken. Merken die tegen de markttrend in groeiden zijn Renault, Ford, Citroen en Volvo. Grote dalingen zijn er voor de meeste Japanse volumemerken en Mercedes.

De jongste auto’s gaan vooral naar West-Europa, auto’s van 5 tot 15 jaar naar Oost-Europa en oudere auto’s naar Afrika. Bij (semi-)elektrische auto’s spelen fiscale een belangrijke rol. Hierdoor gaan EV’s naar Duitsland en Noorwegen, plug-in hybrides vooral naar Hongarije en gewone hybrides naar Jordanië.

De import van occasions vertoont al enkele jaren groeicijfers boven de 25%, gedreven door de sterke vraag van Nederlandse occasionkopers. In 2016 nam vooral de import van auto’s van 7 tot 15 jaar toe.
Sterkste stijgers zijn de kleinere merken Tesla (+87%) en Smart (+62%). Koploper VW groeide met 25%, waarmee er drie keer zoveel auto’s van dit merk werden geïmporteerd als van de nummer 2, Mercedes. De meerderheid van de importauto’s komt uit onze direct buurlanden. Duitsland staat met 62% bovenaan.

Een samenvatting van de hoofdconclusies 1 en 2 vindt u hier

Download ook de digitale versie van het Nationaal Occasion Onderzoek 2017.  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding