Europese remarketeers willen kilometersysteem

Cara, het verbond van de grootste remarketingpartijen in Europa, wil een centrale database ontwikkelen om kilometertellerfraude tegen te gaan.

Een dergelijk systeem is nu nog slechts beschikbaar in enkele landen zoals België en Nederland. Cara beoogt met dit initiatief vooral een concurrentievoordeel voor haar leden te ontwikkelen. Cara-leden vertegenwoordigen tezamen zo’n een miljoen auto’s.

Dit opzienbarende voornemen werd aangekondigd tijdens de deze week gehouden Remarkting Summit in Estoril, Portugal. Vicepresident van Cara David Chapple lichtte toe: "Occasionhandel is gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Kilometerstandfraude staat daarmee op gespannen voet. Het is in het belang van onze leden, maar ook in het belang van verkeersveiligheid en onze klanten om ons hiervoor in te spannen."

Cara heeft inmiddels de juridische weg al verkend; binnen de Europese GDPR (general data protection regulation) zou dit initiatief mogelijk moeten zijn. Een naam is er ook al: de CARaPASS. De registratie van kilometerstanden vindt in de plannen van Cara plaats zolang de auto’s in beheer van de leden (veelal leasebedrijven) zijn, daarna houdt de registratie op.

In de komende maanden wordt draagvlak gezocht en zal een organisatie opgezet worden. Dat zal nog niet meevallen. Want tegenstand tegen deze plannen is er ook volop. Volgens insiders zou dit systeem de restwaarden voor de leasebedrijven niet ten goede komen. De export naar Oost-Europa zou ermee onder druk komen te staan omdat sommige handelaren aldaar (annex klanten van leasebedrijven) zich schuldig zouden maken aan het terugdraaien van kilometerstanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dit is het enig juiste, diegene die de kilometers rijdt betaald ze ook! En dan zijn we meteen af van de importauto’s die ‘achteruit rijdend’ ons land binnenkomen.

Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op
Europese remarketeers willen kilometersysteem - Automobielmanagement.nl

Europese remarketeers willen kilometersysteem

Cara, het verbond van de grootste remarketingpartijen in Europa, wil een centrale database ontwikkelen om kilometertellerfraude tegen te gaan.

Een dergelijk systeem is nu nog slechts beschikbaar in enkele landen zoals België en Nederland. Cara beoogt met dit initiatief vooral een concurrentievoordeel voor haar leden te ontwikkelen. Cara-leden vertegenwoordigen tezamen zo’n een miljoen auto’s.

Dit opzienbarende voornemen werd aangekondigd tijdens de deze week gehouden Remarkting Summit in Estoril, Portugal. Vicepresident van Cara David Chapple lichtte toe: "Occasionhandel is gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Kilometerstandfraude staat daarmee op gespannen voet. Het is in het belang van onze leden, maar ook in het belang van verkeersveiligheid en onze klanten om ons hiervoor in te spannen."

Cara heeft inmiddels de juridische weg al verkend; binnen de Europese GDPR (general data protection regulation) zou dit initiatief mogelijk moeten zijn. Een naam is er ook al: de CARaPASS. De registratie van kilometerstanden vindt in de plannen van Cara plaats zolang de auto’s in beheer van de leden (veelal leasebedrijven) zijn, daarna houdt de registratie op.

In de komende maanden wordt draagvlak gezocht en zal een organisatie opgezet worden. Dat zal nog niet meevallen. Want tegenstand tegen deze plannen is er ook volop. Volgens insiders zou dit systeem de restwaarden voor de leasebedrijven niet ten goede komen. De export naar Oost-Europa zou ermee onder druk komen te staan omdat sommige handelaren aldaar (annex klanten van leasebedrijven) zich schuldig zouden maken aan het terugdraaien van kilometerstanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Dit is het enig juiste, diegene die de kilometers rijdt betaald ze ook! En dan zijn we meteen af van de importauto’s die ‘achteruit rijdend’ ons land binnenkomen.

Willem J. Wessel

Geplaatst door: Willem J. Wessel op