Deze toename is aanzienlijk bescheidener dan in de voorliggende kwartalen. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over het gehele jaar 2017 werden 197.726 occasions geïmporteerd; in 2016 waren dat 168.300 stuks, een stijging van 17,5 procent. De import naar Nederland van occasions zit sinds 2012 flink in de lift; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 importoccasions. Het eindresultaat van vorig jaar mag dan ook met recht een record heten.

Opvallend is de sterk toenemende belangstelling voor importauto’s van de merken Volkswagen (in 2017: +19%), BMW (+24%) en Renault (+33%). Van de top-20 merken noteren alleen Toyota, Citroën en Suzuki geen dubbele groeicijfers.

Onder de meest gewilde modellen zijn opvallend veel B-segmentauto’s. Niettemin was in het vierde kwartaal de Volkswagen Golf het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Polo en Opel Corsa. Naast de grote vraag naar kleinere auto’s neemt tevens de import van gebruikte midi-SUV’s sterk toe. Meest voorkomende voorbeelden daarvan zijn de Renault Captur en Nissan Qashqai.
Voor dit jaar wordt een lichte doorgroei van de occasionimport verwacht naar een eindstand die in ieder geval de 200 duizend stuks zal overschrijden. Dit zeer tegen de zin van de brancheorganisaties Rai en Bovag die in de toenemende import een belangrijke bedreiging zien voor de nieuwverkoop in ons land.