De bedrijvigheid van particulieren onder elkaar blijft hierbij achter, zij zijn nauwelijks actiever dan in 2017. Dit in tegenstelling tot het B2B-segment, waarin voor het eerst dit jaar sprake is van toegenomen activiteit. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in april 96.136 occasions aan eindgebruikers, een toename van 8,0 procent ten opzichte van april 2017 toen het om 89.032 stuks ging. Na vier maanden staat de B2C-teller dit jaar op 399.774 stuks tegenover 372.684 stuks in de eerste vier maanden van 2017, een toename van 7,3 procent.

Particulieren (C2C) verkochten in april 54.088 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat in dezelfde maand nog 53.251 stuks, een toename van 1,6 procent. Over de periode januari tot en met april levert dat een C2C-totaal op van 232.038 stuks, tegenover 229.035 stuks in dezelfde periode van 2017, een toename van 1,3 procent.

De professionele handel (B2B) verkocht in april onderling 61.993 gebruikte auto’s tegenover 56.833 stuks een jaar tevoren in dezelfde maand, een opmerkelijke toename van 9,1 procent. In de eerste vier maanden tezamen levert dit een totaal op van 266.833 stuks tegenover 262.581 stuks in 2017, een stijging van 1,6 procent.

De goede verkoop gaat voor het eerste dit jaar gepaard met een prijsdaling in de markt. Vanaf februari zette de stabilisatie zich al in, begin mei is er volgens Autodata ook echt sprake van een significante daling. Deze ontwikkeling doet zich vooral voor bij dieselauto’s en in de zuidelijke provincies.