Die operationele winst lag 10 procent hoger dan een jaar eerder, wat vooral te danken is aan betere resultaten bij de verkoop van occasions. Aan de andere kant meldt het bedrijf dat de verkoop van nieuwe auto’s op een aanzienlijk lager niveau lag dan vorig jaar.

Ook de service-afdeling deed het uitstekend, waarbij de Bilia-bedrijven inmiddels meer dan 100.000 onderhouds- en service-abonnementen hebben lopen. Dat aantal zou in drie jaar opgevoerd moeten worden naar 130.000. Verder heeft Bilia ook 78 ‘bandenhotels’ in Scandinavië waar bijna 292.000 banden voor klanten bewaard worden. Dat aantal moet binnen diezelfde drie jaar naar 350.000 gaan.

Bilia wil de occasion-handel verder opvoeren via Netbil, een al in 2005 gestarte business in Zweden die tegenwoordig auto’s verkoopt via online veilingen. Bilia gaat daartoe zeven nieuwe autocentra openen bij de grotere steden in Zweden en Noorwegen en beoogt binnen vijf jaar 25.000 tweedehands auto’s per jaar te verkopen. Of die activiteiten ook naar andere landen worden uitgebreid, wordt in dit stadium nog niet meegedeeld. "Er wordt veel gesproken over het toekomstige bedrijfsmodel voor de verkoop van occasions, waarbij sommigen denken dat het huidige model zal worden vervangen door digitale verkoopkanalen waar dealerschappen niet langer nodig zijn. Naar mijn mening zal een persoonlijk gesprek en verkoopervaring cruciaal blijven voor een goede klantenervaring wat op zich weer cruciaal is voor de klantenloyaliteit. We werken nauw samen met onze merken en zijn er van overtuigd dat we modellen vinden die bijdragen aan de verdere ontwikkeling en loyale klanten voor iedereen," zegt CEO Per Avander.