Voor veel autokopers was de restwaarde van elektrische auto’s een belangrijke zorg bij de aanschaf van een nieuwe personenwagen. Vooral de accu, die na verloop van tijd een deel van zijn capaciteit verliest, zou kunnen bijdragen aan waardeverlies. Maar de vraag naar elektrische auto’s stijgt snel, ook op de tweedehands markt. In 2025 zijn het waarschijnlijk de populairste auto’s. Aangezien het aanbod elektrische occasions dan nog achterblijft bij de vraag, blijft de tweedehands waarde hoog, zo vermoeden de economen van ING.

ING schat dat nieuwe elektrische auto’s na 5 jaar 40 tot bijna 50 procent van hun nieuwwaarde zullen hebben. Dat is aanmerkelijk meer dan bij benzine-auto’s (35 tot 42,5 procent) en diesels (27,5 tot 35 procent). Vooral elektrische auto’s met een wat grotere actieradius zijn relatief waardevast, zo stelt de bank vast. Restwaardespecialist Autotelex meldde in het verleden al meerdere keren dat het bedrag dat de consument krijgt indien er een elektrische auto wordt ingeruild, hoger is dan bij conventioneel aangedreven modellen. “Elke elektrische middenklasser met een fatsoenlijke actieradius en een redelijke prijsstelling komt in aanmerking voor een hoog restwaardecijfer”, zo stelt een woordvoerder van Autotelex.

ING baseert zich naast de branchedata op onderzoek onder 48.000 consumenten. Daaruit blijkt dat elektrische auto’s met voldoende actieradius over 5 jaar ook op de occasionmarkt populair zullen zijn. Uit dit onderzoek komt naar voren dat in 2025 ongeveer een kwart van hen de aanschaf van een elektrische occasion overweegt. “Elektrische auto’s zijn relatief betrouwbaar. Ze hebben minder onderdelen dan modellen met een benzine of diesel motor. Mede daarom is de garantie op batterij en elektromotor veelal ruim (vaak tot 8 jaar, red.). Verder zijn de milieuvriendelijke elektrische auto’s comfortabeler door hun stille aandrijflijn en hun vloeiende acceleratie. Ook heeft de overheid recent aangekondigd de aanschaf van elektrische occasions te willen stimuleren, bijvoorbeeld in de vorm van belastingvrijstelling”, zo stelt de bank in haar rapport.

Wie dus volgend jaar een elektrische auto koopt, krijgt er na 5 jaar waarschijnlijk meer voor terug dan wanneer was gekozen voor een vergelijkbaar benzine of diesel model. “Deze hogere restwaarde kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere groei van elektrisch rijden”, zegt sectoreconoom en opsteller van het rapport Max Erich. “Lease prijzen dalen als een auto minder afschrijft. Dat helpt elektrische personenwagens in de concurrentiestrijd met benzine en diesel modellen”.

Dat elektrische auto’s het steeds beter doen op de occasionmarkt komt ook doordat meer en meer exemplaren worden verkocht met een flink bereik, namelijk 400 kilometer of meer. “Dat zijn nu vooral auto’s van de zaak”, zegt Erich. “Dit onderzoek laat zien dat dit type auto over 5 jaar ook als occasion populair zal zijn onder consumenten”. Leasemaatschappijen waren aanvankelijk huiverig om elektrische personenwagens in te kopen vanwege de onzekere occasionprijzen. Juist leasebedrijven opereren op de zakelijke markt, waar restwaarde van groot belang is, omdat die een flink deel van de gebruikskosten bepaalt.

Eventuele accuzorgen lijken ook niet nodig. Zo blijkt uit ervaringen met bijvoorbeeld de modellen van Tesla en de Nissan Leaf. Deze elektrische auto’s zijn al langer op de markt. Accu’s van deze modellen blijken in de praktijk slechts relatief langzaam in te boeten op laadcapaciteit; in ieder geval minder hard dan aanvankelijk werd gevreesd. Nissan denkt zelfs dat haar accu’s 2 decennia mee kunnen. Dat is langer dan de levensduur van de meeste auto’s met een verbrandingsmotor.

Dankzij de lage gebruikskosten van een elektrische auto (stroom is goedkoper per kilometer dan fossiele brandstof en onderhoud is voordeliger doordat er veel minder slijtagegevoelige bewegende onderdelen zijn) zullen consumenten over een paar jaar daarom vermoedelijk liever een elektrische auto kopen dan een benzine of diesel model, aldus Erich. Op dit moment is waardevermindering nog groter dan die van benzinebroeders, aldus de sectoreconoom, maar minder snel dan die van diesels. “We zien echter wel verschillen op basis van actieradius. Gebruikte elektrische auto’s met een groot rijbereik, zoals de Tesla Model S, houden hun waarde nu al beter dan personenwagens met een benzine motor”.

Gunstig is ook dat het aanbod groeit. De nieuwste exemplaren, zoals de Hyundai Kona Electric, de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3 (die volgend jaar verschijnt), komen makkelijk 400 kilometer ver op een acculading. Deze auto’s kosten bovendien niet veel meer dan vergelijkbare benzineversies. Er komen ook meer compacte en handzame modellen: Opel heeft in Duitsland inmiddels de elektrische Corsa gepresenteerd die 330 kilometer ver komt.

Nederland loopt op elektrisch gebied voorop in Europa. Dankzij fiscale stimulering en een wijdvertakt openbaar laadnetwerk, hebben veel automobilisten hier het elektrisch rijden al omarmd. Duitsland lijkt na een kwakkelende start bezig met een inhaalslag, al zijn er zorgen over de actieradius als er met hoge snelheid op de autobahn wordt gescheurd. Ook Noorwegen, Frankrijk en Groot-Brittannië bevinden zich in de voorste linies. ING schat dat elektrische modellen volgend jaar een marktaandeel van 12,5 procent zullen hebben in de nieuwverkopen.