Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Nadat in 2018 de export van personenauto-occasions weer eens met dubbele cijfers toenam heeft die opgaande lijn zich in het eerste halfjaar van dit jaar verder voortgezet. Dit is een duidelijke trendbreuk aangezien er jaren sprake is geweest van een gestage daling van de occasionexport. In Q2 vertrokken 74.903 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 64.910 stuks in Q2-2018 – een stijging van 15,4 procent. In het eerste kwartaal werd al een toename genoteerd van 24 procent.

De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over onze grenzen. Naar verwachting zullen de exporten dit jaar een niveau van 310 duizend occasions aantikken; dicht tegen de recordhoogte van 2012 dus.

Onder de meest gewilde exportmodellen relatief veel stationwagens en plug-in’s. De Volkswagen Golf was in het tweede kwartaal niettemin het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Skoda Octavia combi.

Import over hoogtepunt heen

In het tweede kwartaal van dit jaar is de import van personenauto-occasions met 8,6 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018. In aantallen: afgelopen kwartaal kwamen 52.647 importauto’s ons land binnen tegenover 57.590 stuks in Q2-2018. 

In het eerste kwartaal van dit jaar viel de occasionimport al met 15,2 procent terug. De import naar Nederland beleeft vanaf 2012 een sterke toename; in dat jaar ging het nog maar om 70.293 import-occasions. Vorig jaar werd een recordaantal van 226.717 bereikt. Dat aantal zit er dit jaar zeker niet in; Aumacon gaat voor 2019 uit van een jaartotaal van 210 duizend importen. Per saldo zal ons nationaal wagenpark door grensverkeer dus zo’n 100 duizend auto’s afnemen.

Onder de meest gevraagde importmodellen opvallend veel B-segmentauto’s. In het tweede kwartaal is dan ook Volkswagen Polo het populairste importmodel, gevolgd door de Volkswagen Golf en Renault Captur.