Autorola vreest gebrek aan gebruikte dieselauto’s

Autorola constateert dat gebruikte dieselmodellen weer aantrekkelijker worden in de autohandel. Op basis van het huidige Europese markt voorspelt de remarketingspecialist zelfs een tekort aan gebruikte dieselauto’s.

Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland: “Dieseloccasions waren een tijd lang niet gevraagd en er werden er ook minder nieuw ingezet. Dat heeft geleid tot veel export, lokaal weinig aanbod, restwaarde omlaag. Daardoor is er nu zelfs zo weinig aanbod dat er voor de autohandel in Nederland schaarste ontstaat. Bedrijven melden zich steeds vaker bij ons om in het buitenland naar dieselauto’s te zoeken.”

Aantal stadagen omlaag

De huidige trend in de autohandel is volgens Autorola een daling van het aantal stadagen. Tijdens een meting in september was het verwachte aantal stadagen (Market Days Supply) voor de verkoop al vrijwel identiek aan die van benzineversies. “Nederlandse gebruikte diesels worden met andere woorden steeds couranter,” laat het bedrijf weten.

Dieselproblematiek

De diverse merken zijn met hun dieselmodellen overigens verschillend door de ‘dieselproblematiek’ heen gekomen meldt Autorola verder nog. “Bij premiummerken als Audi en BMW zijn de verkoopwaardes van dieseloccasions in drie jaar tijd flink teruggelopen. Met tientallen procenten vaak. Opvallend verschil is daarbij dat Audi in het afgelopen jaar redelijk stabiel op het (lagere) niveau blijft, waar bij BMW nog steeds een trend omlaag volgt. Bij hun benzinemodellen gebeurt in zekere zin het omgekeerde: BMW klimt in waarde, Audi’s blijven ruwweg op eenzelfde niveau.”

Autorola vreest gebrek aan gebruikte dieselauto’s - Automobielmanagement.nl

Autorola vreest gebrek aan gebruikte dieselauto’s

Autorola constateert dat gebruikte dieselmodellen weer aantrekkelijker worden in de autohandel. Op basis van het huidige Europese markt voorspelt de remarketingspecialist zelfs een tekort aan gebruikte dieselauto’s.

Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland: “Dieseloccasions waren een tijd lang niet gevraagd en er werden er ook minder nieuw ingezet. Dat heeft geleid tot veel export, lokaal weinig aanbod, restwaarde omlaag. Daardoor is er nu zelfs zo weinig aanbod dat er voor de autohandel in Nederland schaarste ontstaat. Bedrijven melden zich steeds vaker bij ons om in het buitenland naar dieselauto’s te zoeken.”

Aantal stadagen omlaag

De huidige trend in de autohandel is volgens Autorola een daling van het aantal stadagen. Tijdens een meting in september was het verwachte aantal stadagen (Market Days Supply) voor de verkoop al vrijwel identiek aan die van benzineversies. “Nederlandse gebruikte diesels worden met andere woorden steeds couranter,” laat het bedrijf weten.

Dieselproblematiek

De diverse merken zijn met hun dieselmodellen overigens verschillend door de ‘dieselproblematiek’ heen gekomen meldt Autorola verder nog. “Bij premiummerken als Audi en BMW zijn de verkoopwaardes van dieseloccasions in drie jaar tijd flink teruggelopen. Met tientallen procenten vaak. Opvallend verschil is daarbij dat Audi in het afgelopen jaar redelijk stabiel op het (lagere) niveau blijft, waar bij BMW nog steeds een trend omlaag volgt. Bij hun benzinemodellen gebeurt in zekere zin het omgekeerde: BMW klimt in waarde, Audi’s blijven ruwweg op eenzelfde niveau.”