Volkswagen Golf verslaat BMW 3-serie

Voor het eerst in elf jaar is de Volkswagen Golf de meeste gezochte occasion in Europa. Het Duitse model stond in 2019 met stip op één, waardoor de Golf de BMW 3-serie van de troon heeft gestoten.

Volkswagen Golf verslaat BMW 3-serie

Dit blijkt uit het jaarlijkse Europa Rapport van AutoScout24, de online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Europa. In dit rapport worden vraag en aanbod van meer dan 2 miljoen occasions in zeven Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, model, prijs en kleur.

Europeaan zoekt het meeste naar Mercedes-Benz

Duitse automerken domineren in 2019 nog steeds als populairste automerken in Europa*. De koploper is Mercedes-Benz met 14 procent van alle paginabezoeken, gevolgd door Volkswagen (12%), BMW (12%) en Audi (11%). Het enige niet-Duitse merk in de lijst op plaats vijf is, net als de afgelopen twee jaren, het Amerikaanse Ford (5%). Uit het rapport blijkt dat een merk uit eigen land op nummer één staat in Duitsland (Volkswagen), Frankrijk (Renault) en Italië (Fiat).

BMW 3-serie verliest eerste plek als meest gezochte occasion

In 2018 werd er in Europa al veel gezocht naar de Volkswagen Golf, maar dit bereikte afgelopen jaar een hoogtepunt. Na het afgelopen decennium bovenaan te hebben gestaan, is de BMW 3-serie in 2019 daardoor naar plaats twee gezakt. De Mercedes-Benz C-klasse staat op plek drie, gevolgd door de Mercedes-Benz E-klasse en Audi A4 die de vierde plek delen.

In Nederland is de Volkswagen Golf (4%) het meest geliefde automodel, waarna de BMW 3-serie (3%) en de Volkswagen Polo (2%) volgen. Niet alleen de Nederlandse top vijf, maar ook de Belgische, Duitse, Italiaanse, Oostenrijkse én Spaanse top vijf worden volledig gedomineerd door Duitse automodellen. Frankrijk is daarin het enige land die een merk uit ander land dan Duitsland in haar top vijf heeft staan, namelijk de eigen Franse Renault Clio op plek vier.

Grootste prijsstijging Mercedes-Benz E-klasse

Zowel de vraag naar de twee populairste occasions als de gemiddelde prijs van de modellen is veranderd in 2019. In Europa steeg de gemiddelde prijs van een Volkswagen Golf met 0,9 procent en de BMW 3-serie werd 1,1 procent duurder in vergelijking met 2018. Bij Mercedes-Benz is de grootste prijsstijging geconstateerd: de prijs van de C-klasse steeg naar 25.138 euro (3,8%) en de E-klasse steeg zelfs met 4,8 procent naar 27.805 euro. Een uitzondering geldt voor de Audi A4; dit is het enige model waarvan de prijs is gezakt met 0,6 procent naar gemiddeld 19.134 euro.

Zwart meest geliefd in Europa

Sinds jaar en dag is zwart de meest populaire voertuigkleur, waarnaar in 28 procent van de gevallen werd gezocht. De top vijf kleuren in Europa van 2019 zijn als volgt:

*België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje zijn onderzocht. Alle berekeningen zijn gebaseerd op een totale database van ruim 2 miljoen auto’s op AutoScout24.

Volkswagen Golf verslaat BMW 3-serie - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Golf verslaat BMW 3-serie

Voor het eerst in elf jaar is de Volkswagen Golf de meeste gezochte occasion in Europa. Het Duitse model stond in 2019 met stip op één, waardoor de Golf de BMW 3-serie van de troon heeft gestoten.

Volkswagen Golf verslaat BMW 3-serie

Dit blijkt uit het jaarlijkse Europa Rapport van AutoScout24, de online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Europa. In dit rapport worden vraag en aanbod van meer dan 2 miljoen occasions in zeven Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, model, prijs en kleur.

Europeaan zoekt het meeste naar Mercedes-Benz

Duitse automerken domineren in 2019 nog steeds als populairste automerken in Europa*. De koploper is Mercedes-Benz met 14 procent van alle paginabezoeken, gevolgd door Volkswagen (12%), BMW (12%) en Audi (11%). Het enige niet-Duitse merk in de lijst op plaats vijf is, net als de afgelopen twee jaren, het Amerikaanse Ford (5%). Uit het rapport blijkt dat een merk uit eigen land op nummer één staat in Duitsland (Volkswagen), Frankrijk (Renault) en Italië (Fiat).

BMW 3-serie verliest eerste plek als meest gezochte occasion

In 2018 werd er in Europa al veel gezocht naar de Volkswagen Golf, maar dit bereikte afgelopen jaar een hoogtepunt. Na het afgelopen decennium bovenaan te hebben gestaan, is de BMW 3-serie in 2019 daardoor naar plaats twee gezakt. De Mercedes-Benz C-klasse staat op plek drie, gevolgd door de Mercedes-Benz E-klasse en Audi A4 die de vierde plek delen.

In Nederland is de Volkswagen Golf (4%) het meest geliefde automodel, waarna de BMW 3-serie (3%) en de Volkswagen Polo (2%) volgen. Niet alleen de Nederlandse top vijf, maar ook de Belgische, Duitse, Italiaanse, Oostenrijkse én Spaanse top vijf worden volledig gedomineerd door Duitse automodellen. Frankrijk is daarin het enige land die een merk uit ander land dan Duitsland in haar top vijf heeft staan, namelijk de eigen Franse Renault Clio op plek vier.

Grootste prijsstijging Mercedes-Benz E-klasse

Zowel de vraag naar de twee populairste occasions als de gemiddelde prijs van de modellen is veranderd in 2019. In Europa steeg de gemiddelde prijs van een Volkswagen Golf met 0,9 procent en de BMW 3-serie werd 1,1 procent duurder in vergelijking met 2018. Bij Mercedes-Benz is de grootste prijsstijging geconstateerd: de prijs van de C-klasse steeg naar 25.138 euro (3,8%) en de E-klasse steeg zelfs met 4,8 procent naar 27.805 euro. Een uitzondering geldt voor de Audi A4; dit is het enige model waarvan de prijs is gezakt met 0,6 procent naar gemiddeld 19.134 euro.

Zwart meest geliefd in Europa

Sinds jaar en dag is zwart de meest populaire voertuigkleur, waarnaar in 28 procent van de gevallen werd gezocht. De top vijf kleuren in Europa van 2019 zijn als volgt:

*België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje zijn onderzocht. Alle berekeningen zijn gebaseerd op een totale database van ruim 2 miljoen auto’s op AutoScout24.