De occasionprijzen stijgen licht in de meeste landen. Met name het aantal auto’s van maximaal 1 jaar jong zijn schaars vanwege het uitblijven van nieuwe zelfregistraties en demo’s door OEM’s constateert Indicata. ‘Er zijn tekenen dat kopers voorzichtig zijn vanwege de vrees voor een tweede golf aan corona-infecties. In combinatie met de hoge groothandelsprijzen zou dit kunnen resulteren in een afnemende vraag in het najaar en een overgewaardeerde dealervoorraad.’

Grootste risico’s

In het 2-4 jarige autosegment ziet Indicata de grootste risico’s aangezien OEM’s hun aanvoer van nieuwe auto’s in het vierde kwartaal zullen opvoeren. Hierdoor komt de stroom aan auto’s dat zal worden ingeruild weer op gang en leasebedrijven zullen hun vlootbeheer weer herstellen denkt Indicata. ‘Het minste risico wordt gelopen binnen het jongste autosegment aangezien verhuurbedrijven amper of geen afscheid zullen nemen van hun voorraad. Daarnaast zullen OEM’s vanwege nog steeds geldende productiebeperkingen, zich vooral richten op de detailhandel en de markt niet willen forceren met valse registraties.’

Beperkt

In Duitsland, Zweden, Polen en Portugal blijft het voorraadniveau beperkt. Desondanks is er in Polen nog steeds groei in verkoopvolume (+8,3 procent op jaarbasis). In Zweden is de groei in volume beperkt doordat voorraden zijn afgenomen in combinatie met aanhoudende prijsstijgingen. In Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn de ontwikkelingen op voorraadniveau hetzelfde als in de andere landen. Opmerkelijk is dat het Verenigd Koninkrijk, ooit een van de markten met meer voorraadbeperkingen, een stijging in voorraadniveau laat zien.

Nederland

Ondanks de Europese trend van verminderd aanbod, is in Nederland de verkoop van occasions in augustus licht gestegen met +2,2 procent op jaarbasis (+20 procent in juni en +9,7 procent in juli), terwijl het voorraadniveau op de Nederlandse markt is afgenomen met -3 procent. Ondanks de afnemende groei die over de hele linie merkbaar is, daalt het 0-3 jaar gebruikte autosegment aanzienlijk als gevolg van het gebrek van OEM’s om dit segment te pushen.

Courantheid

Indicata adviseert dealers om hun voorraad op basis van courantheid te beoordelen. ‘Als modellen worden verkocht in een sterke markt, dan is het op voorraad aanhouden ten tijde van een zwakke markt niet aan te raden.’ Ook wordt dealers geadviseerd alleen voorraad in te kopen met weinig stadagen. ‘Er zijn veel occasions die amper ‘bewegen’ in deze markt. Verkopers zouden tot slot de prijzen van hun voorraad moeten herzien op basis van vraag en aanbod. Bepaal welke voorraad voldoende mogelijkheden biedt en welke een risico vormt als de markt hapert op basis van het aantal stadagen.’