In maart gingen de RDW-keuringsstations enkele weken op slot. Die maand resulteerde dat in een importdaling van 55 procent naar 10.506 auto’s. In april bedroeg de afname 90 procent (tot 1.874 auto’s) en in mei bijna 60 procent (8.361) ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. Sinds juni trekt de import weer aan en kunnen ook de bedrijfsvoorraden weer worden aangevuld. Afgelopen maand werden er 22.007 tweedehands auto’s geïmporteerd, oftewel 8,1 procent meer dan in november 2019.
Vooral benzine
79,3 procent van de geïmporteerde occasions betrof een benzinevariant, terwijl dat vorig jaar in de eerste elf maanden nog bijna drie procentpunt minder was. Diesels zijn dit jaar goed voor 12,2 procent van de import, tegen 18 procent een jaar eerder. Verder werden er 3.842 elektrische personenauto’s ingevoerd, oftewel ruim de helft meer dan de 2.490 in de periode januari tot en met november 2019.
Meest geïmporteerde occasions in 2020 tot en met november:
– VW Golf: 8.336 stuks
– VW Polo: 8.210
– Nissan Qashqai: 4.112
– Renault Captur: 3.751
– Ford Focus: 3.292
– VW Tiguan: 3.171
– Fiat 500: 2.977
– Ford Fiesta: 2.969
– Toyota Yaris: 2.908
– MINI One/Cooper: 2.783
Meest geïmporteerde tweedehands elektrische personenauto’s in 2020 tot en met november:
– Audi e-Tron: 637 stuks
– Hyundai Kona: 466
– Renault Zoe: 441
– VW e-Golf: 334
– Tesla Model 3: 233
– BMW i3: 219
– KIA Niro: 190
– Nissan Leaf: 163
– Skoda Citigo: 148
– VW e-Up: 141