In alle aandacht voor elektrisch rijden, mobiliteitsoplossingen en deelautoconcepten zou je haast vergeten dat er een sector is in onze branche waar de benzine nog door de aderen stroomt: die van de restaurateurs en klassieker verkopers. Het zijn de specialisten die zich richten op de liefhebber van jonge klassiekers, de youngtimers die populair zijn bij zakelijke rijders maar zeker ook de particulier die iets bijzonders wil rijden. En dat zijn zeker niet alleen de gevestigde familiebedrijven, er zijn ook nieuwkomers.

Voorkeur voor BMW

Eén van die nieuwkomers is Vivento Collector Cars in Zwartsluis. Dit jonge bedrijf bestaat nog maar twee jaar en richt zich op het kwalitatieve topsegment van de youngtimerwereld, met een voorkeur voor BMW. Elke auto in de showroom moet van de hoogste kwaliteit zijn. Daarnaast worden auto’s in opdracht gerestaureerd. Grote trots is een eigen restauratieproject. Een Aston Martin V8 staat in de werkplaats voor een complete ‘body-off’ restauratie. Doel is om met dit project naam te maken in de wereld van internationale autoconcoursen als het Concours d’Elegance op Paleis Soestdijk en Pebble Beach in Californië.

Mede-eigenaar Martijn Veldhuijsen vertelt over zijn ambities met Vivento Collector Cars. “We zijn ruim twee jaar geleden gestart. Mijn vennoot Robert Kooiker is de technicus, engineer en restaurateur binnen het bedrijf. Ik ben verantwoordelijk voor onder meer de marketing en het klantcontact.” Kooiker heeft na een opleiding autotechniek en werktuigbouwkunde zijn sporen onder meer verdiend bij Spyker waar hij ruim 10 jaar werkte. Daarna heeft hij zich verder gespecialiseerd in restauratie en motorrevisie bij MCW Van Der Meij. “Dat gebeurde op hoog niveau. Ook was hij betrokken bij de begeleiding van prins Bernhard in de Mille Miglia. Bij dat bedrijf leerde Robert prijswinnende auto’s af te leveren. Op Pebble Beach wonnen ze enkele jaren geleden de Best in Class-prijs met een Mercedes 540K.”

Kwaliteit boven kwantiteit

De twee ondernemers kennen elkaar al sinds hun tienerjaren. De droom om samen een restauratiebedrijf annex autobedrijf voor jonge klassiekers te beginnen in combinatie met de passie voor BMW kwam op een gegeven moment uit. Veldhuijsen, die eerder een bedrijf in kunstgras opzette en dit later verkocht aan een Engels/Australische koper, hield zich inmiddels ook bezig met vastgoedontwikkeling. Hij zag de kans schoon om in Zwartsluis een showroom/werkplaats neer te zetten waar die droom zou uitkomen. “Het is heel open en clean geworden, dat past bij onze uitstraling.”

Kwaliteit gaat boven kwantiteit laat Veldhuijsen weten. Het aanbod is dan ook beperkt tot enkele auto’s, zoals momenteel een BMW M5 ‘E39’ en een BMW Z3 coupé. Hij streeft ernaar de best mogelijke exemplaren aan te bieden. En dat begint bij de inkoop. Veldhuijsen, die contacten heeft in heel Europa, voert zelfstandig marktanalyses uit op basis van het internationale aanbod op internetfora en Europese portals. “Je ziet al snel patronen ontstaan met aanbod en prijzen. Daar passen wij onze inkoop op aan. We zijn daarbij heel kritisch. Van de vijf auto’s die we bekijken laten we er vier staan.” Er worden in deze markt heel veel knollen voor citroenen aangeboden constateert hij. “We gaan bewust niet voor snel commercieel succes, we willen wel de beste zijn.” Technische perfectie is cruciaal voor Veldhuijsen. Dat sluit bewust een doelgroep uit die vooral op andere gronden dan technische perfectie een auto kopen. “Koop je puur op emotie dan weet je dat je wel eens stil komt te staan. Vind je dat niet erg dan is dat prima maar het is niet ons businessmodel.”

(tekst loopt door onder de foto)

Martijn Veldhuijsen (l): ‘Van de vijf auto’s die we bekijken laten we er vier staan’.

Beroerd imago

Ondanks dat streven naar perfectie merkt Veldhuijsen dat het imago van de autobranche nog altijd beroerd is. Autokopers zijn bij voorbaat al sceptisch en gaan er vanuit dat ze niet eerlijk worden geïnformeerd over een auto. Dat maakt het wel eens lastig. “Eerdere negatieve ervaringen maken klanten defensief.” Door zoveel mogelijk begrip te tonen, door vragen uitgebreid te beantwoorden en door open en eerlijk te communiceren hoopt men bij Vivento het vertrouwen terug te winnen. “Neem bijvoorbeeld de term ‘topstaat’. Een koper verstaat daar wellicht iets anders onder dan wij. Sommige autokopers zoeken de heilige graal, een youngtimer in nieuwstaat maar dan wel voor een gebruikte prijs. Geen enkele gebruikte auto is in nieuwstaat, tenzij er sprake is geweest van een volledige restauratie. Wij leggen daarom altijd uitvoerig en eerlijk uit wat we met een term als topstaat bedoelen.”

Ook zoiets: onderhandelen over de prijs. Autokopers zijn nog altijd geneigd om te onderhandelingen in de veronderstelling dat de vraagprijs sowieso te hoog is. “Vanuit ons perspectief een rare gedachte. De prijzen zijn transparant en een korting van 1000 euro op een auto van 10.000 kan gewoon niet.” Veldhuijsen hamert erop dat het klantcontact en het managen van verwachtingen cruciaal is in het opbouwen van een goede naam. “We doen nu een BMW-restauratieproject. De klant ontvangt elke maand een update met de uitgevoerde werkzaamheden en gebruikte onderdelen en materialen. Die transparantie is voor de klant én voor ons heel prettig. Niemand houdt van verrassingen achteraf, ook wij niet. Zeker bij restauratieprojecten is dit cruciaal omdat je van te voren nooit weet wat je tegenkomt. Je moet de klant op de hoogte houden.”

Aston Martin V8

Adverteren doet Veldhuijsen vooral op de bekende occasionportals. Uitzondering is de Aston Martin V8 (series III) uit 1976 die momenteel een complete restauratie ondergaat. Elk onderdeeltje wordt volledig gereviseerd, dat maakt het een auto waaromheen in de juiste kringen een ‘buzz’ moet ontstaan zodra deze gereed is. Aan die aandacht wordt nu al gewerkt. “Hij gaat straks mee naar het Concours d’Elegance dat staat gepland voor eind augustus op Paleis Soestdijk. Dit is echt een auto die in liefhebberskringen bekend moet worden. We maken nu elke twee maanden een voortgangsvideo en er komt een volledig restauratieboek waarin alle stappen uitgebreid zijn gedocumenteerd.” Online op de trom slaan is momenteel de enige manier om in de picture van de klassiekerkoper te komen. Grote evenementen zijn er al een jaar niet en ook in clubverband een rally rijden is er niet bij. Bij Vivento kijken ze er dan ook halsreikend naar uit om ‘in real life’ klanten te ontmoeten. “We verkopen auto’s die je moet ervaren.”

Waar komt de naam Vivento vandaan?

Vivento Collector Cars zou in eerste instantie Stelvio Collector Cars heten. Dat zagen ze bij FCA echter niet zitten blikt Veldhuijsen terug. “Twee weken nadat we de naam hadden vastgelegd kwam er een brief uit Amsterdam met het verzoek om ‘Stelvio’ niet te gebruiken in verband met de gelijknamige Alfa Romeo. Ons verweer was dat je ook de Stelvio-pas in Italië hebt en dat je niet de naam van een pas kan claimen. Bovendien zitten we in een heel andere markt.” FCA hield echter voet bij stuk en Veldhuijsen koos ervoor een andere naam te ontwikkelen. Dat werd Vivento. “Het is een vrije interpretatie van het Italiaanse ‘vivere’, wat staat voor leven, en ‘auto’. “Onze liefde voor het leven en voor auto’s spreekt er uit.”