Occasioninvoer in april 12 procent lager door gebrek aan aanbod

Na stijgingen in januari en februari daalde in maart en april het aantal geïmporteerde occasions met respectievelijk 9 en 12 procent ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar.

ProMedia (2022)

Tot en met april is met 89.425 stuks de import van gebruikte personenauto’s nog redelijk in lijn met dezelfde periode in 2021. Vorig jaar werden er in die periode iets meer dan 90.000 occasions geïmporteerd, zo blijkt uit de data van BOVAG en RDC.

Minder aanbod

In april werden 21.889 tweedehands auto’s ingevoerd. Dat waren er bijna 3.000 minder dan in april vorig jaar. Na de daling in maart duidt dit erop dat het voor Nederlandse autobedrijven steeds lastiger wordt om de juiste en voldoende occasions in het buitenland te vinden, leggen BOVAG en RDC uit. “Sinds de uitbraak van corona daalt de verkoop van nieuwe auto’s in heel Europa en daardoor zijn er nu dus ook alsmaar minder geschikte jonge auto’s beschikbaar. Daarvoor zijn bovendien meerdere kapers op de kust, zoals verhuurmaatschappijen, die zelf nu bovendien ook minder van hun vloot afstoten richting de Europese occasionmarkt. Tegelijkertijd daalt bij de vakhandel in Nederland überhaupt de occasionverkoop, hoewel de afzet historisch gezien nog immer op hoog niveau is.’’

Elektrisch

Elektrische auto’s zijn inmiddels goed voor 7,5 procent van de totale occasionimport. Tot en met april werden er dit jaar meer dan 6.700 EV’s geïmporteerd, ruim drie keer zoveel als een jaar geleden. Daarnaast verdubbelde het aantal geïmporteerde (plug-in) hybride personenauto’s tot ruim 15.000 stuks, goed voor een aandeel van 17 procent in de totale import. Ruim 10 procent betrof een diesel en bijna 65 procent een benzineauto. Een jaar geleden was 78,5 procent van de import occasions nog een benzinemodel.

Lees ook:
AutoScout24: gemiddelde occasionprijs naar 22.370 euro

Occasioninvoer in april 12 procent lager door gebrek aan aanbod - Automobielmanagement.nl

Occasioninvoer in april 12 procent lager door gebrek aan aanbod

Na stijgingen in januari en februari daalde in maart en april het aantal geïmporteerde occasions met respectievelijk 9 en 12 procent ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar.

ProMedia (2022)

Tot en met april is met 89.425 stuks de import van gebruikte personenauto’s nog redelijk in lijn met dezelfde periode in 2021. Vorig jaar werden er in die periode iets meer dan 90.000 occasions geïmporteerd, zo blijkt uit de data van BOVAG en RDC.

Minder aanbod

In april werden 21.889 tweedehands auto’s ingevoerd. Dat waren er bijna 3.000 minder dan in april vorig jaar. Na de daling in maart duidt dit erop dat het voor Nederlandse autobedrijven steeds lastiger wordt om de juiste en voldoende occasions in het buitenland te vinden, leggen BOVAG en RDC uit. “Sinds de uitbraak van corona daalt de verkoop van nieuwe auto’s in heel Europa en daardoor zijn er nu dus ook alsmaar minder geschikte jonge auto’s beschikbaar. Daarvoor zijn bovendien meerdere kapers op de kust, zoals verhuurmaatschappijen, die zelf nu bovendien ook minder van hun vloot afstoten richting de Europese occasionmarkt. Tegelijkertijd daalt bij de vakhandel in Nederland überhaupt de occasionverkoop, hoewel de afzet historisch gezien nog immer op hoog niveau is.’’

Elektrisch

Elektrische auto’s zijn inmiddels goed voor 7,5 procent van de totale occasionimport. Tot en met april werden er dit jaar meer dan 6.700 EV’s geïmporteerd, ruim drie keer zoveel als een jaar geleden. Daarnaast verdubbelde het aantal geïmporteerde (plug-in) hybride personenauto’s tot ruim 15.000 stuks, goed voor een aandeel van 17 procent in de totale import. Ruim 10 procent betrof een diesel en bijna 65 procent een benzineauto. Een jaar geleden was 78,5 procent van de import occasions nog een benzinemodel.

Lees ook:
AutoScout24: gemiddelde occasionprijs naar 22.370 euro