De Picanto volgt de Volkswagen Golf op, die er vorig jaar met de prijs vandoor ging. De overdraagbare fabrieksgarantie van 7 jaar en 150.000 kilometer, alsmede zaken als het design, hoge restwaardes en korte statijden bij de dealer waren voor de jury van doorslaggevend belang om de Picanto in 2022 de prijs toe te kennen. Léan Verstoep en Thomas Pril reageren verheugd op het winnen van de trofee. “Het is echt een bevestiging van ons beleid, de reputatie van de auto en onze dealerpartners.”

Onafhankelijke jury

Het is de tweede keer dat een model van Kia wordt uitgeroepen tot Occasion van het Jaar. In 2013 won de Sportage de prijs. Bovendien wint Kia voor de tweede keer op rij een belangrijke automotive-trofee want vorig jaar werd de Kia Niro uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. De trofee is een initiatief van vakblad Automobiel Management en wordt elk jaar toegekend door een onafhankelijke vakjury. De jury bestaat uit vertegenwoordigers uit de wereld van de vakhandel, autoveilingen, taxateurs en occasionportals. Gekeken wordt onder meer naar het online zoekgedrag van consumenten, het aantal ‘clicks’ dat een auto ontvangt en de leads die naar het autobedrijf worden doorgegegeven. Daarnaast wegen ook factoren als garantievoorwaarden, prijsontwikkelingen, exportcijfers van de verschillende modellen en aantallen stadagen mee in de beoordeling.

Geen risico

De Kia Picanto eindigde met de Ford Fiesta en Renault Clio in de top drie, en werd uiteindelijk tot winnaar uitgeroepen. ‘De Picanto valt bij de jury op met zijn 7 jaar garantie. Dat is niet alleen voor de particulier een duidelijk koopargument, ook het autobedrijf profiteert hiervan. Het autobedrijf loopt met de inkoop van jonge Picanto’s namelijk geen risico. Daarnaast roemt de jury de Picanto vanwege zijn volwassen verschijning en de professionele dealerorganisatie. Ook uit de data blijkt dat de Picanto een populaire auto is. Hier willen we in het bijzonder de lage exportcijfers benoemen, een teken dat Picanto’s die vrijkomen in Nederland blijven,’ zo valt in het juryrapport te lezen.

Occasionbeleid

Tijdens AM Remarketing Event, dat dit jaar werd bezocht door ruim 200 mensen uit de branche, staat het occasionbeleid in al zijn facetten centraal. Zo werden de resultaten gedeeld van het Nationaal Occasion Onderzoek, werd het ex-btw-adverteren belicht en waren er interviews met diverse kopstukken uit de branche. Dit jaar werd het event voor het eerst gezamenlijk georganiseerd door de toonaangevende branchebladen Automotive en Automobiel Management, die sinds dit jaar beide onder de ProMedia Group vallen.

De betrokken vakjury wordt gevormd door:
Paul de Vries, oprichter #DCDW en woordvoerder van Marktplaats
Michel Corveleijn, internationaal directeur business development van VWE
Kees Berkhof, Directeur Occasions & Remarketing Van Mossel
Sander de Jong van Groothandelsbedrijf Bleeker en de Jong
Jeroen van den Broek, gebruikte autospecialist en trainer
Wierd Meijering, algemeen directeur AVN Group
Tony Vrijsen, commercieel directeur BCA

Op de foto: Luberto van Buiten, hoofdredacteur Automotive, algemeen directeur Léan Verstoep, Kia-dealer Marcel Winters en Tony Vrijsen, commercieel directeur bij BCA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding