Automotive MediaVentions: ‘Occasions zijn duur, maar de bereidheid is er bij kopers’

brand story

Doordat occasions op het moment schreeuwend duur zijn, voelt het bij sommige handelaren wat tegennatuurlijk om ze te kopen. Bij Automotive MediaVentions moedigen ze aan om dat toch te doen, want kopers zijn zich ervan bewust dat ze hoge prijzen moeten betalen, dus de marges blijven goed.

“Ik maak altijd een vergelijking met de huizenmarkt: gebruikte auto’s zijn duurder qua inkoop, maar je kunt ze ook voor meer geld verkopen,” aldus Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive MediaVentions. Bij het moederbedrijf van onder meer AutoTrack en Gaspedaal beschikken ze over harde cijfers die dat staven. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar de maximale zoekprijs die mensen invoeren als ze naar een elektro-auto of een hybride zoeken, dan is die in 2 jaar tijd met respectievelijk 20 en 30 procent omhoog gegaan. Zelfs de zoekprijzen van dieselauto’s zijn met gemiddeld 9 procent gestegen.” Dat bevestigt volgens hem dat autobedrijven niet bang hoeven te zijn om auto’s in te kopen. “Je koopt ze duur in, maar je verkoopt ze ook voor een goede prijs.”

Marges zijn nog altijd goed

Van der Vies stelt dat de koopbereidheid niet vermindert. “Ik kan me voorstellen dat handelaren hogere prijzen betalen dan wat comfortabel voelt, maar mijn advies is om ze wel te blijven kopen. Je moet geld blijven rondpompen om winst te maken, want de marges zijn als vanouds goed. Ik kan me voorstellen dat het wel wennen is dat auto’s steeds meer waard worden.” Dat heeft als bijvangst overigens het voordeel dat auto’s die langere tijd deel uitmaken van de bedrijfsvoorraad in de loop der tijd meer waard worden in plaats van minder.

Filters

De top 5 van meest gebruikte filters bestaat bij AutoTrack uit de merken Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz en Ford in Q1 2022. Opvallend genoeg zijn de stationwagon en de hatchback nog steeds meer in trek dan de SUV, die in de nieuwverkopen niet meer te stoppen is. De top 5 opties bestond in het eerste kwartaal van dit jaar uit een trekhaak, airconditioning, een panoramadak, lederen bekleding en een achteruitrijcamera. Ongeacht de koopbereidheid blijf het belangrijk om snel en zorgvuldig te reageren op klanten. Van der Vies: “We zien ook dat geïnteresseerden steeds vaker via WhatsApp contact zoeken met autobedrijven. Dat werd in april van dit jaar maar liefst 3,5 keer zo vaak gedaan als in april vorig jaar. Zorg er dus voor dat je dat als autobedrijf ook op orde hebt.”

Automotive MediaVentions: ‘Occasions zijn duur, maar de bereidheid is er bij kopers’ - Automobielmanagement.nl

Automotive MediaVentions: ‘Occasions zijn duur, maar de bereidheid is er bij kopers’

brand story

Doordat occasions op het moment schreeuwend duur zijn, voelt het bij sommige handelaren wat tegennatuurlijk om ze te kopen. Bij Automotive MediaVentions moedigen ze aan om dat toch te doen, want kopers zijn zich ervan bewust dat ze hoge prijzen moeten betalen, dus de marges blijven goed.

“Ik maak altijd een vergelijking met de huizenmarkt: gebruikte auto’s zijn duurder qua inkoop, maar je kunt ze ook voor meer geld verkopen,” aldus Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive MediaVentions. Bij het moederbedrijf van onder meer AutoTrack en Gaspedaal beschikken ze over harde cijfers die dat staven. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar de maximale zoekprijs die mensen invoeren als ze naar een elektro-auto of een hybride zoeken, dan is die in 2 jaar tijd met respectievelijk 20 en 30 procent omhoog gegaan. Zelfs de zoekprijzen van dieselauto’s zijn met gemiddeld 9 procent gestegen.” Dat bevestigt volgens hem dat autobedrijven niet bang hoeven te zijn om auto’s in te kopen. “Je koopt ze duur in, maar je verkoopt ze ook voor een goede prijs.”

Marges zijn nog altijd goed

Van der Vies stelt dat de koopbereidheid niet vermindert. “Ik kan me voorstellen dat handelaren hogere prijzen betalen dan wat comfortabel voelt, maar mijn advies is om ze wel te blijven kopen. Je moet geld blijven rondpompen om winst te maken, want de marges zijn als vanouds goed. Ik kan me voorstellen dat het wel wennen is dat auto’s steeds meer waard worden.” Dat heeft als bijvangst overigens het voordeel dat auto’s die langere tijd deel uitmaken van de bedrijfsvoorraad in de loop der tijd meer waard worden in plaats van minder.

Filters

De top 5 van meest gebruikte filters bestaat bij AutoTrack uit de merken Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz en Ford in Q1 2022. Opvallend genoeg zijn de stationwagon en de hatchback nog steeds meer in trek dan de SUV, die in de nieuwverkopen niet meer te stoppen is. De top 5 opties bestond in het eerste kwartaal van dit jaar uit een trekhaak, airconditioning, een panoramadak, lederen bekleding en een achteruitrijcamera. Ongeacht de koopbereidheid blijf het belangrijk om snel en zorgvuldig te reageren op klanten. Van der Vies: “We zien ook dat geïnteresseerden steeds vaker via WhatsApp contact zoeken met autobedrijven. Dat werd in april van dit jaar maar liefst 3,5 keer zo vaak gedaan als in april vorig jaar. Zorg er dus voor dat je dat als autobedrijf ook op orde hebt.”