Used Car Controller FlexFlow geeft grip op het gehele gebruikte auto-proces

brand story

Used Car Management wordt alsmaar complexer, onder andere door het actieve inkopen bij handelaren en veilingen en importauto’s. Tools als Used Car Controller maakten het occasionbeheer al een stuk eenvoudiger. Een nieuwe add-on zorgt ervoor dat altijd duidelijk is waar een auto zich bevindt in het remarketingproces en of er vertragingen optreden.

Michel van Roon, oprichter van het bedrijf achter Used Car Controller, vergelijkt de nieuwe add-on met een metrokaart. “Je ziet wat de volgende tussenstations voor een auto zijn en je wordt op de hoogte gesteld als er ergens vertraging optreedt.” Volgens Van Roon is er een hoop winst te behalen met betrekking tot de statijd van occasions. “Het duurt gemiddeld 9 dagen voordat een auto online staat en gemiddeld 9 dagen om hem af te leveren,” vertelt hij. “34 Procent wordt zelfs afgeleverd na 14 dagen, wat bizar lang is in deze tijden van Coolblue. Als je het klaarmaken van een auto voor verkoop en het afleverproces terug kunt brengen naar 6 dagen, heb je 12 dagen bespaard. En dan praat je over serieus geld.” Volgens Van Roon is dat heel goed mogelijk, als je het proces maar goed inricht. De nieuwe add-on helpt daarbij, ook voor de complexere BPM-auto’s. “Je kunt in ons systeem ook je complete BPM-aangifte doen.”

Eigen processen

Productmanager Felipe Guiljam licht toe dat bedrijven hun eigen processen vastleggen in zogeheten FlexFlows. “Als het inname- en reconditioneringsproces bij bedrijf A uit vijf stappen bestaan en bij bedrijf B uit 12, dan kan dat. Daarbij kun je instellen hoe lang elke stap mag duren. Als een poetser er bijvoorbeeld 4 dagen over mag doen, dan kun je instellen dat hij op dag 3 een reminder krijgt.” Als er ergens vertraging in het proces optreedt, wordt dat snel inzichtelijk. Het mooie aan FlexFlow is dat het duidelijk maakt wie verantwoordelijk is voor het proces dat stagneert. Zodra een stap in het proces is afgerond, krijgt de persoon die de volgende stap uitvoert, automatisch een melding dat hij aan de slag kan. In het autodossier kun je precies zien welke gebruiker welke activiteiten heeft uitgevoerd.”

Vinger aan de pols

Het mooie is daarbij dat alle autostromen worden afgestemd op het type auto. Guiljam: “Bij een particuliere inruilauto heb je uiteraard een heel ander proces dan bij een importauto. Bij import is het ontvangen van de CVO belangrijk. Bij een inruilauto is dat geen actiepunt. “ Door op deze wijze elektronisch de vinger aan de pols te houden, valt er heel wat winst te behalen qua efficiency en rendement.

Used Car Controller FlexFlow geeft grip op het gehele gebruikte auto-proces - Automobielmanagement.nl

Used Car Controller FlexFlow geeft grip op het gehele gebruikte auto-proces

brand story

Used Car Management wordt alsmaar complexer, onder andere door het actieve inkopen bij handelaren en veilingen en importauto’s. Tools als Used Car Controller maakten het occasionbeheer al een stuk eenvoudiger. Een nieuwe add-on zorgt ervoor dat altijd duidelijk is waar een auto zich bevindt in het remarketingproces en of er vertragingen optreden.

Michel van Roon, oprichter van het bedrijf achter Used Car Controller, vergelijkt de nieuwe add-on met een metrokaart. “Je ziet wat de volgende tussenstations voor een auto zijn en je wordt op de hoogte gesteld als er ergens vertraging optreedt.” Volgens Van Roon is er een hoop winst te behalen met betrekking tot de statijd van occasions. “Het duurt gemiddeld 9 dagen voordat een auto online staat en gemiddeld 9 dagen om hem af te leveren,” vertelt hij. “34 Procent wordt zelfs afgeleverd na 14 dagen, wat bizar lang is in deze tijden van Coolblue. Als je het klaarmaken van een auto voor verkoop en het afleverproces terug kunt brengen naar 6 dagen, heb je 12 dagen bespaard. En dan praat je over serieus geld.” Volgens Van Roon is dat heel goed mogelijk, als je het proces maar goed inricht. De nieuwe add-on helpt daarbij, ook voor de complexere BPM-auto’s. “Je kunt in ons systeem ook je complete BPM-aangifte doen.”

Eigen processen

Productmanager Felipe Guiljam licht toe dat bedrijven hun eigen processen vastleggen in zogeheten FlexFlows. “Als het inname- en reconditioneringsproces bij bedrijf A uit vijf stappen bestaan en bij bedrijf B uit 12, dan kan dat. Daarbij kun je instellen hoe lang elke stap mag duren. Als een poetser er bijvoorbeeld 4 dagen over mag doen, dan kun je instellen dat hij op dag 3 een reminder krijgt.” Als er ergens vertraging in het proces optreedt, wordt dat snel inzichtelijk. Het mooie aan FlexFlow is dat het duidelijk maakt wie verantwoordelijk is voor het proces dat stagneert. Zodra een stap in het proces is afgerond, krijgt de persoon die de volgende stap uitvoert, automatisch een melding dat hij aan de slag kan. In het autodossier kun je precies zien welke gebruiker welke activiteiten heeft uitgevoerd.”

Vinger aan de pols

Het mooie is daarbij dat alle autostromen worden afgestemd op het type auto. Guiljam: “Bij een particuliere inruilauto heb je uiteraard een heel ander proces dan bij een importauto. Bij import is het ontvangen van de CVO belangrijk. Bij een inruilauto is dat geen actiepunt. “ Door op deze wijze elektronisch de vinger aan de pols te houden, valt er heel wat winst te behalen qua efficiency en rendement.