Stikstofbandenpomp Provi biedt garagebedrijf gemak

Op dekomende beurs Autoprof Hardenberg (20, 21 en 22 oktober) introduceert Provi de Tyresaver, een autobandenvulpistool dat compressorlucht direct omzet in stikstof.

De Tyresaver 3.0 (www.tyresaver.nl) is ontwikkeld door Parker Hannifin. De stikstofbandenpomp is licht, mobiel en geschikt voor het oppompen van banden van auto’s, trailers, caravans en motoren met stikstof.

Toepassen van stikstof was voor autogarages altijd omslachtig en daardoor prijzig. Het gesleep met stikstofflessen is met de Tyresaver 3 echter voorbij: tijdens het vullen wordt gewone compressorlucht direct omgezet in stikstof. Dankzij de nieuwe vultechniek spelen de kosten van het vullen bovendien geen rol meer bij de keus voor stikstof. Bijkomend voordeel van lucht omzetten in stikstof is dat vrijwel alle waterdamp verdwijnt, waardoor roesten van de velg wordt voorkomen.

Het langzaam leeglopen van een autoband ontstaat door ontsnappende zuurstofmoleculen. De moleculen van stikstof zijn echter flink groter, waardoor de lekkage verwaarloosbaar gering is. Een met stikstof gevulde band behoudt veel langer de optimale spanning en heeft een betere wegligging. Dat leidt direct tot fors minder brandstofverbruik en dus minder CO²-uitstoot. Ook gaat hij volgens leverancier Provi bijna het dubbele aantal kilometers mee, dankzij de geringere wrijving met het asfalt.

Stikstofbandenpomp Provi biedt garagebedrijf gemak - Automobielmanagement.nl

Stikstofbandenpomp Provi biedt garagebedrijf gemak

Op dekomende beurs Autoprof Hardenberg (20, 21 en 22 oktober) introduceert Provi de Tyresaver, een autobandenvulpistool dat compressorlucht direct omzet in stikstof.

De Tyresaver 3.0 (www.tyresaver.nl) is ontwikkeld door Parker Hannifin. De stikstofbandenpomp is licht, mobiel en geschikt voor het oppompen van banden van auto’s, trailers, caravans en motoren met stikstof.

Toepassen van stikstof was voor autogarages altijd omslachtig en daardoor prijzig. Het gesleep met stikstofflessen is met de Tyresaver 3 echter voorbij: tijdens het vullen wordt gewone compressorlucht direct omgezet in stikstof. Dankzij de nieuwe vultechniek spelen de kosten van het vullen bovendien geen rol meer bij de keus voor stikstof. Bijkomend voordeel van lucht omzetten in stikstof is dat vrijwel alle waterdamp verdwijnt, waardoor roesten van de velg wordt voorkomen.

Het langzaam leeglopen van een autoband ontstaat door ontsnappende zuurstofmoleculen. De moleculen van stikstof zijn echter flink groter, waardoor de lekkage verwaarloosbaar gering is. Een met stikstof gevulde band behoudt veel langer de optimale spanning en heeft een betere wegligging. Dat leidt direct tot fors minder brandstofverbruik en dus minder CO²-uitstoot. Ook gaat hij volgens leverancier Provi bijna het dubbele aantal kilometers mee, dankzij de geringere wrijving met het asfalt.