Druk, druk, druk, maar het resultaat is er, zeggen Bart Boerboom (Oskamp) en Marco Aberson (Rema Tip Top). "Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dit geen succesvolle combinatie zou kunnen zijn." Failliet of niet, het vertrouwen in Oskamp was en is groot, zegt Bart Boerboom. "Op een enkele opdracht na" is volgens hem de complete orderportefeuille overeind gebleven. "Toen bij ons het faillissement speelde, hadden klanten, op zoek naar zekerheid, ook kunnen zeggen: ‘we gaan naar nummer 2 van de offertelijst’. Want geloof me, alle andere spelers in de markt hebben meteen na het nieuws gebeld met onze klanten. Of zij de order nu mochten gaan invullen. Zo gaan die dingen."

Dus was het zaak snel te schakelen. "Anders loopt je orderportefeuille leeg, verdwijnen je lijnen en ook je eigen mensen. We zijn als de gesmeerde bliksem met onze prospects om tafel gaan zitten: ‘dit is de situatie. Wij zijn dichtbij een mogelijke goede partij. Geef ons twee weken.’ Zonder uitzondering hebben we medewerking gekregen. ‘Bel even als het allemaal klaar is.’ Dat geeft aan hoezeer er vertrouwen in ons was. Ook in de nieuwe setting trouwens, want twee weken na de doorstart hadden we alweer mooie orders binnen. Vergeet niet: dit merk bestaat al zo’n vijftig jaar. In heel veel Nederlandse werkplaatsen staat de naam Oskamp. Zelfs nu nog bellen mensen soms naar Amersfoort, terwijl we daar al tien jaar niet meer zitten."

De nieuwe combinatie gaat door het leven als Rema Tip Top Oskamp Equipment. "De naam in de markt is gewoon goed. Die moet je niet zomaar weggooien", motiveert directeur Marco Aberson van Rema Tip Top. Hij weerspreekt dat er mogelijk een smetje op zit, na de publiciteit rond het faillissement. "Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt. Zo veel is er in de vakpers nu ook weer niet verschenen. Bovendien denk ik dat de meeste mensen zo’n zaak alweer vergeten zijn wanneer je snel kunt doorstarten."

Na het faillissement polste Boerboom meerdere marktpartijen of ze in waren voor een overname. Maar met Rema Tip Top c.q. Rupro Beheer, waar hij nog mensen kende uit zijn eigen periode, was het net even makkelijker praten. Bovendien wilden andere gegadigden niet Oskamp als geheel maar enkel de krenten uit de pap. "Ik vind dat Rupro zijn nek heeft uitgestoken door ons hele bedrijf over te nemen, met alles erop en eraan. Vergis je niet: twintig man, dat is twintig salarissen en twintig auto’s, plus de voorraden. Zoiets kun je alleen als je een goed lopende business hebt. Anders draai je meteen de eerste maand een tonnetje verlies."

Daarover doorpratend voegt Aberson toe "dat we hebben laten zien wat we als onderneming kunnen, gegeven de korte tijdspanne waarin de deal tot stand is gekomen. Goed, we hebben de ambitie uitgesproken om met Rema Tip Top een grotere speler in de Nederlandse equipmentmarkt te worden. Maar Oskamp zat niet in de planning, het was een samenloop van omstandigheden."    

Behalve de goede reputatie en lange historie noemt Aberson ook de nieuwe klanten en productlijnen van Oskamp als aankoopargumenten. Waar de focus bij Rema Tip Top meer gericht is op de losse verkoop van machines, is Oskamp gespecialiseerd in projecten. "Dat is een mooie aanvulling. Er zijn weliswaar wat overlappingen met ons portfolio, maar alles bij elkaar zijn het sterke merken. Daar kun je wat mee in je marketing."

Wat de vraag oproept hoe de rolverdeling nu wordt. Want behalve Oskamp en Rema Tip Top zijn ook Explora en Brekupa er nog. Het antwoord is simpel: ook al hebben ze een gezamenlijke paraplu, binnen de vaderlandse equipmentwereld blijven alle dochters zelfstandig opereren. "Er is onderling een gezonde concurrentie, tussen aparte BV’s, met eigen specifieke oplossingen en mogelijkheden. Ook werkt ieder met een eigen servicedienst. Dus de monteur van Explora gaat niet aan de slag bij een klant met Oskamp-of Rema Tip Top-spullen."

Komend najaar willen Aberson en Boerboom de nieuwe combinatie Rema Tip Top Oskamp Equipment uitdragen op Autoprof Hardenberg. En begin volgend jaar staat ‘Gorinchem’ op de planning. Boerboom is vol vertrouwen. "We hebben de lijnen, de mensen, een fantastisch magazijn, een breed netwerk aan klanten en leveranciers, een goed lopende business. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dit geen succesvolle combinatie zou kunnen zijn."

Hoe het zo ver heeft kunnen komen met Oskamp Equipment? "Daarover wil ik eigenlijk niet te veel meer roepen", zegt Bart Boerboom. "Wel dat we destijds (2009, red.) een overname hebben gedaan waaraan achteraf gezien te veel zaken kleefden. De focus ligt nu op de toekomst en niet op het verleden." 

Toen de kogel door de kerk was, slaakte Boerboom een zucht van verlichting. "We hebben toch maar mooi twintig van de 26 arbeidsplaatsen bij Oskamp kunnen veiligstellen. Een equipmentbedrijf werkt hoofdzakelijk met buitendienstmensen, dus de afvallers waren de mensen die min of meer gebonden waren aan de standplaats (Baambrugge, red.). Vervelend, maar ik denk dat je blij mag zijn als je in zo’n penibele situatie een club vindt die gewoon de hele business wil overnemen. Da’s redelijk uniek in deze tijd."