Minder investeringen werkplaatsen Duitsland

Ook de Duitse werkplaatsen en de inrichters ervan beginnen de gevolgen van de kwakkelende economie te merken.

Een rondvraag door de Duitse brancheorganisatie ASA leert dat zestig procent er vorig jaar in is geslaagd de omzet te verhogen. In 2011 was dat nog tachtig procent. Een derde meldt stabiel te zijn gebleven, enkele rapporteren een teruggang, aldus vakblad Automobilwoche.

De ASA telt een kleine honderd leden/ondernemingen, samen goed voor ongeveer één miljard euro omzet per jaar. Volgens ASA-president Klaus Burger is er in zijn sector meer aan de hand dan een afkoelende economie. Leveranciers van emissie- en aircoapparatuur ondervonden de negatieve invloed van vertraagde invoering van nieuwe technieken. "Dat heeft geleid tot een afwachtende houding bij de beslissers in de werkplaats." Gelukkig was er vorig jaar de Automechanika Frankfurt, die impulsen gaf aan de koopbereidheid en verdere achteruitgang in de weg stond.

Positief nieuws voor 2013 ziet de ASA vooral bij IT-dienstverleners en – toch – leveranciers van diagnose- en aircoapparaten. De slepende discussie over de invoering van het nieuwe koudemiddel (R1234yf in plaats van R134a) zal hopelijk op korte termijn voorbij zijn. De duidelijkheid zal een stimulans zijn om nieuwe aircomachines aan te schaffen, hoopt de ASA. Voor de nationale en West-Europese markt gaan de Duitse werkplaatsinrichters uit van een status quo. De grootste groeikansen zien ze in Azië en Noord-Amerika. Licht opwaarts zou het volgens hen kunnen gaan in Oost-Europa, Zuid-Amerika en Afrika.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Minder investeringen werkplaatsen Duitsland - Automobielmanagement.nl

Minder investeringen werkplaatsen Duitsland

Ook de Duitse werkplaatsen en de inrichters ervan beginnen de gevolgen van de kwakkelende economie te merken.

Een rondvraag door de Duitse brancheorganisatie ASA leert dat zestig procent er vorig jaar in is geslaagd de omzet te verhogen. In 2011 was dat nog tachtig procent. Een derde meldt stabiel te zijn gebleven, enkele rapporteren een teruggang, aldus vakblad Automobilwoche.

De ASA telt een kleine honderd leden/ondernemingen, samen goed voor ongeveer één miljard euro omzet per jaar. Volgens ASA-president Klaus Burger is er in zijn sector meer aan de hand dan een afkoelende economie. Leveranciers van emissie- en aircoapparatuur ondervonden de negatieve invloed van vertraagde invoering van nieuwe technieken. "Dat heeft geleid tot een afwachtende houding bij de beslissers in de werkplaats." Gelukkig was er vorig jaar de Automechanika Frankfurt, die impulsen gaf aan de koopbereidheid en verdere achteruitgang in de weg stond.

Positief nieuws voor 2013 ziet de ASA vooral bij IT-dienstverleners en – toch – leveranciers van diagnose- en aircoapparaten. De slepende discussie over de invoering van het nieuwe koudemiddel (R1234yf in plaats van R134a) zal hopelijk op korte termijn voorbij zijn. De duidelijkheid zal een stimulans zijn om nieuwe aircomachines aan te schaffen, hoopt de ASA. Voor de nationale en West-Europese markt gaan de Duitse werkplaatsinrichters uit van een status quo. De grootste groeikansen zien ze in Azië en Noord-Amerika. Licht opwaarts zou het volgens hen kunnen gaan in Oost-Europa, Zuid-Amerika en Afrika.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding