Hij vervangt een groot deel van de originele sensoren van de autofabrikanten. Op die manier hebben werkplaatsen volgens Berner vrijwel altijd de juiste sensor op voorraad en kunnen ze hun voorraadkosten reduceren.

Vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto’s in Europa een TPMS hebben. Dit  controlesysteem voor de bandenspanning informeert de berijder over drukverlies en waarschuwt voor een klapband. Correct gevulde banden zorgen bovendien voor optimaal brandstofverbruik, verminderen de bandenslijtage en reduceren hierdoor kosten. Autofabrikanten ontwikkelen echter een TPMS per autotype of -model, waardoor vele sensorvarianten bestaan. Dealers, universele garages, schadeherstellers en fastfitters moeten deze versies op voorraad houden.

Aan dat probleem maakt de universele sensor volgens Berner een einde, doordat hij is af te stemmen op individuele automodellen. De configureerbare bandenspanningssensor is geprogrammeerd met een groot aantal zendprotocollen en parameters. De monteur kiest het betreffende voertuigmodel op een analyseapparaat, dat vervolgens de sensor voorziet van de informatie die nodig is om in werking te treden. De hele setup duurt volgens Berner slechts enkele seconden.

AA-Equipment

Tegelijk introduceert Allround Automotive Equipment onder de noemer Bartec TECH500 TPMS een alles-in-één bandendrukbewakingssysteem. Het spoort automatisch fouten op in het TPMS, leest sensoren uit en kopieert de uitgelezen data van bestaande sensoren in korte tijd naar nieuwe. Data wordt vanuit het TPMS-managementsysteem door de TECH500 draadloos naar een PC of printer verstuurd.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding