De organisatie in Parijs wilde de gelukkigen op deze manier ruimere gelegenheid bieden om door middel van marketinguitingen hun behaalde prijs te communiceren. Tot en met 2013 vond de bekendmaking van de winnaars pas plaats op de avond van de eerste beursdag.

De verkiezing – officieel ‘International Grands Prix for Automotive Innovation’ – is dertig jaar geleden door de beursorganisatie ingesteld om technologie en equipment voor de sector te promoten. Met het oog op de voortschrijdende techniek is ditmaal de categorie Connectivity toegevoegd. In elke van de vijf categorieën zijn gouden en zilveren Grand Prix toegekend. De jury bestond uit zestig Europese automotive vakjournalisten, onder wie Maarten Molenaar van AM. Equip Auto 2015 vindt plaats van 13 t/m 17 oktober aanstaande. Hieronder de uitslag:

OEM & New Technologies (Goud): Pocalin Powertrain, voor zijn Addidrive. Het bedrijf levert vervoersoplossingen voor trucks en lichte bedrijfswagens. Een nieuwe divisie richt zich op de automotive sector en bedacht een los, vierwielaangedreven versnellingssysteem. Een uitkomst voor met name in opkomende landen, gezien hun vaak slechte wegen. Het systeem is compact, simpel en kan worden overgezet op en aangepast aan willekeurig welk voertuig. Bovendien hangt er een aanmerkelijk sympathieker prijskaartje aan dan bij een ‘vaste’ 4×4-constructie. Marktintroductie is overigens pas voorzien in december 2016.

OEM & New Technologies (Zilver): NTN – SNR Roulements, voor zijn ‘PCS Hub Joint technology’. Op verzoek van Renault bedacht NTN-SNR een ultralichte afdichting voor lagers en versnellingsbak in de Eolab-hybride. Dit prototype van Renault moet minder dan 1 liter brandstof per honderd kilometer gaan verbruiken, gewichtsreductie is dan ook van groot belang. NTN-SNR kwam met compacte, 25 procent (6 kilo) lichtere componenten voor de aandrijflijn, die bovendien stil is, beduidend minder interne wrijving kent en dertig tot veertig procent meer trekkracht levert.

OEM & New Technologies (Zilver): Schaeffler Automotive, voor zijn hybrid module. Toepassing van deze koppeling tussen de motor en transmissie levert bij plug-in hybrides een aanzienlijke brandstofreductie op. Ook de rijprestaties en de algehele emissiewaarden worden er sterk door verbeterd. De compacte bouw van de module is eveneens een pre, net als de hoge koppelkrachten (tot 800 Nm) die overgebracht kunnen worden. Verder profiteert de bestuurder van een comfortabel, vrijwel trillingsloos aandrijfsysteem.

Spare Parts & Aftermarket (Goud): VDO, voor zijn REDI-sensor. Deze maakt het mogelijk om met slechts drie verschillende TPMS-sensoren alle voertuigmerken en -modellen te bedienen. De huidige praktijk is dat vrijwel elk voertuig een specifieke sensor heeft. De brede toepassingsmogelijkheid van de REDI-sensor heeft voorraadtechnisch gezien prettige gevolgen voor de grossier en het garagebedrijf.  Bovendien is hij voorgeprogrammeerd en dus bij wisseling van banden (zomer-winter bijvorbeeld) direct klaar voor de inleerprocedure. Door de bevestiging aan de binnenzijde van de band is de kans op beschadiging en corrosie aanmerkelijk kleiner dan bij de gangbare ventielmontage. Bovendien maakt het niet meer uit welk type ventiel of wiel het voertuig heeft.

Spare Parts & Aftermarket (Zilver): Optibelt, voor zijn Optibelt SCC. Het is de eerste aandrijfriem met geïntegreerde slijtage-indicator. Dat maakt de toepassing van gereedschap om de conditie van de riem te controleren overbodig. Aan het einde van de levenscyclus verschijnt een rode markering, ten teken dat vervanging nodig is. Door de indicator verbetert de kwaliteit en effectiviteit van de service-interval en het gebruik van de riem.

Garage-uitrusting (Goud): Corghi Cougar Group, voor haar Uniformity. ‘s Werelds eerste bandenwisselaar met ingebouwde diagnosesysteem. Het spoort onregelmatigheden in het wiel of de band-wielcombinatie op en bootst wegomstandigheden na, om zo de veiligheid en het rijcomfort van het voertuig te verbeteren. De autotechnicus krijgt van het systeem concrete aanwijzingen hoe hij de montage het beste kan uitvoeren. Dankzij die tips kunnen vroegere tussenstappen achterwege blijven en verloopt volgens Corghi de montage niet alleen beter maar ook sneller.

Garage-uitrusting (Goud): Hella Gutmann, voor zijn CSC Tool. Multimerksysteem voor het onafhankelijke autobedrijf, schadeherstellers en ruitspecialisten om moderne autoruiten (uitgerust met rijhulpcamera’s) te vervangen conform OE-specificatie. Bestaat uit een verticale plaat – het kalibratiepaneel – die de rijweg symboliseert. Een bijbehorende gereedschapset dient om per wiel met een laser de exacte afstand en hoogte tot die fictieve weg te bepalen. In combinatie met de Hella Gutmann-diagnose-apparaten mega macs 66, mega macs 56, mega macs 42 SE kan de monteur de frontcamera voor de rijbaanassistentie, de radarsensor voor de adaptive cruise control of de camera voor  het adaptive lights system kalibreren.

Garage-uitrusting (Zilver): Mirka, met zijn OSP, een methode om sneller maar even goed zorgvuldig oppervlakkige lakbeschadiging te verhelpen. Werkt in vier stappen, maakt gebruik van gepatenteerde schuurmiddelen en gereedschappen en levert in de helft van de gangbare tijd hetzelfde (hoogwaardige) eindresultaat op. Die tijdwinst wordt vooral bereikt in de eerste fase, die van het schuren. Dat gebeurt effectief en tegelijk zachtjes, zodat vergeleken met traditonele systemen de onderliggende laklaag minder beschadiging oploopt. Verder is er zo goed als geen stofophoping, wat de levensduur van de gebruikte materialen ten goede komt en zorgt voor een strak eindresultaat. De toegepaste schuurmachine is twee keer lichter dan wat gangbaar is in deze productcategorie.

Service (Goud): Federal-Mogul Motorparts, voor zijn marketingprogramma FM-For Me. Afgestemd op de dagelijkse vraag van FM-klanten (autobedrijven en leveranciers/distributeurs inzake reparatie en onderhoud). Het programma biedt gebruikers suggesties ter verbetering van hun activiteiten en draait om vijf onderdelen: My Team (vaste groep/contactpersonen voor de ondernemer), My Business (analyse van lokaal c.q. regionaal marktpotentieel, opstellen verkoop-/trainingsplan; My Stock (voorraadadvies op basis van inventarisatie voertuigpopulatie); My Campus (online training platform); My Bonus (incentives voor deelnemers, op basis van punten bij aankopen).

Service (Goud):OKI, voor zijn 3D-wasrobot Roboki. Flexibele, accurate en uitschuifbare arm van carbon brengt met een 3D scanner het te wassen voertuig in kaart. Vervolgens begint een wasbeurt die vrijwel naadloos aansluit op de afmetingen van de auto. Herbergt veiligheidstechnieken om voertuigbeschadiging te voorkomen en eventueel te herstarten. Eindgebruikers kunnen vooraf zelf aangeven welke plekken extra aandacht nodig hebben (modder onder het voertuig, insecten op de motorkap). Slimme techniek zorgt voor waterbesparing (gerecycled water, spuitmond gesloten als de auto buiten bereik is).

Service (Zilver): Guernet Compresseurs, voor zijn persluchtsysteem in bedrijfswagens. De innovatie zit ‘m in de direct aandrijving door de voertuigmotor in plaats van – zoals gebruikelijk – een aparte motor achterin de cabine. Die kan achterwege blijven en dus ook de verplichting om brandstof mee te nemen/slepen. Via een slang die is gekoppeld aan een reservoir onder het voertuig wordt de perslucht aangevoerd. Het systeem levert tot 11 Bar  en weegt slechts 79 kilo. Bediening gebeurt aan de achterzijde van het voertuig.

Connectivity (Goud): Actia Automotive, voor zijn Actia iCan, een diagnose- en telematicatool voor na-inbouw in lichte (bedrijfs)wagens. De ‘plug and play’-unit gaat in de OBD-poort, herkent zelf de elektronische architectuur van het voertuig en gaat meteen op tal van fronten diagnose stellen. Toepasbaar op een brede range van automerken. De iCan is volgens Actia niet een ‘simpele’ OBD-dongle maar heeft alle potentieel van een diagnosetool aan boord. Onderweg informeert hij bijvoorbeeld automatisch de backoffice (fleet manager, werkplaats, etc.) over de afgelegde route (kilometers, brandstofverbruik, GPS tracking, gemiddelde snelheid en dergelijke), berijdersgedrag, actuele kilometerstand en eerstvolgende onderhoudsbeurt. De werkplaats kent nog voor de auto arriveert alle diagnostisch relevante data (accuconditie, diverse temperaturen, drukken en niveaus). Via Bluetooth kan overigens ook de berijder allerlei info op zijn smartphone krijgen.

Connectivity (Zilver): T-Scan, voor zijn Groove Glove. Lichtgewicht handinstrument dat met behulp van een laser op meer dan vierhonderd plekken de staat van de band meet. En vervolgens adviseert of vervanging dan wel uitlijning nodig is. Via een draadloze verbinding met een computer kunnen de resultaten binnen enkele seconden zichtbaar worden gemaakt – voor de monteur én de klant. Al met al een overtuigend argument om de verkoop van banden en uitlijning te stimuleren. Inclusief ingebouwde camera om de kentekenplaat te scannen.