Fuchs richt zich op A-merken, om kwaliteit en goede service te kunnen waarborgen. Eén van de merken die het bedrijf uit Veenendaal levert, is Hunter, een specialist op het gebied van onderstel en banden. Na een uitgebreide proefperiode is het bedrijf recentelijk begonnen met de levering van een nieuwe teststraat van dit merk, het eerste exemplaar is onlangs in gebruik genomen.

Verschillende uitkomsten

Jurriaan Suurenbroek: “Waar de meting van het bandenprofiel en de wielstanden tot op heden alleen plaatsvindt als daar aanleiding voor is, worden deze zaken met behulp van een speciale oprijplaat en twee kasten met laser- en camera-apparatuur met het Hunter-systeem razendsnel uitgevoerd bij alle auto’s die de werkplaats inrijden.” “Vroeger waren er verschillende uitkomsten als verschillende monteurs een meting deden”, vult Bas Suurenbroek hem aan. “Dit systeem koppelt de metingen automatisch aan de voertuiggegevens en maakt een rapport, zodat eventuele afwijkingen richting de klant gecommuniceerd kunnen worden.” De Quick Check Drive uitlijntorens meten zonder tussenkomst van een monteur automatisch camber en sporing van alle wielen. “De waarden worden vergeleken met de voertuigspecificaties. De uitkomst wordt duidelijk zichtbaar voor de klant weergeven met een rood of groen wiel-symbool. Een rapport met de gevolgen voor bandslijtage en brandstofverbruik wordt digitaal of op papier gegenereerd.”

Enorme kans

Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt uit het feit dat bij ruwweg de helft van de auto’s de wielstand niet correct is, met alle gevolgen voor de bandenslijtage van dien. “Hier ligt een enorme kans om uitlijnen als extra service aan te bieden aan de klant,” zo stelt Jurriaan. “Ook voor klanten van garagebedrijven met grote wagenparken, want een bovengemiddelde bandenslijtage kost niet alleen geld, het levert ook extra fijnstof-emissie op.” Volgens de broers bedraagt de marge op uitlijnen maar liefst 70 procent. “Samen met olie en airco-onderhoud behoort uitlijnen tot de grootste omzetbrengers, maar uitlijnen speelt toch een ondergeschikte rol. De genoemde teststraat wordt in vijf jaar afgeschreven door slechts één extra uitlijnbeurt per dag te doen, terwijl deze apparatuur bij het gemiddelde autobedrijf zomaar tien uitlijnbeurten per dag kan opleveren.”

Foto: Robin Britstra